Transport: Lykkelig som liten
Familien Bjerkaker på Oppdal, drevet transportforretning siden 1979. Etter flere år som sjåfør, bestemte Knut Arve seg for å kjøpe tippbil og begynte å kjøre på utbyggingen av Orkla Grana kraftverk. Siden den gang har han, kona Marit, og etter hvert sønnen, Trond Sverre, alle tatt del i lastebiltransporten.
Sistnevnte overtok som daglig leder i 2010. Nå er han i ferd med å stable på beina et godt grunnlag for å møte fremtiden. De siste årene har vært tøffe, innrømmer han. Det startet i 2015, da de mistet sin til da største kunde, Optimera. Bjerkaker ville ikke gå ned i pris og dermed ble 12 års samarbeid avsluttet.
Samtidig ga kjøringen for diverse speditører for lite avkastning. De tre siste årene har regnskapet vist røde tall. - Men i år blir det bra, tror Trond Sverre og begrunner spådommen med flere nye faste kunder og et endelig farvel til speditører som i hans øyne spiser for mye av kaka. - Når to ledd skal forsyne seg av overskuddet før du får noe selv, blir det ikke mye igjen, konkluderer han.
Bjerkaker har i dag fire egne kunder å betjene. Skiferprodusenten, Oppdal Sten, holder hus hundre meter fra tomten der bilparken står, og bruker ofte den lokale transportøren. - Vi har blant annet levert 35 lass til taket på Nasjonalmuseet i Oslo. Vi har også levert 35 lass til torget i Trondheim. De har en real sjef der borte på Oppdal Sten, som ønsker at biler her fra distriktet skal kjøre, ihvertfall til de store prestisjeprosjektene, forteller Knut Arve.
Da sønnen overtok i 2010, planla eldstemann å trappe ned og heller kjøre buss mellom Trondheim og Oslo. Så kom hjerteinfarktet, som satte en effektiv stopper for all kjøring. Da dro han i stedet tilbake til kontoret og overtok kontorjobben i familiebedriften for i dag disponerer fem vogntog og en kranbil. Trønderen har kjempet en lang og hard kamp med fylkeslegen, men nå har han gitt opp. Sjåførlivet er en saga blott for 65-åringen.
Frem til sønnen ble med i driften sist på 90-tallet, hadde Knut Arve økt på med to langtransportbiler i tillegg til tippbilen. Nå var tiden inne til å vokse ytterligere, mente de to. - Vi hadde to og tre biler gående i noen år, med skifer sørover og stykkgods for Schenker opp igjen. I løpet av de neste årene økte vi på til ni biler, men da ble det for stort og butikken gikk dårligere, forteller Knut Arve.
Samtidig slo finanskrisen inn og gjorde det vanskelig å bli kvitt overskuddsmateriellet, og snart var Bjerkaker tilbake på to vogntog. - Er det ikke noe som heter lykkelig som liten, spør Trond Sverre. Han mener dagens bilpark er passe og har ingen ambisjoner om å øke.
- Vi har asfaltkjøring for Veidekke gjennom OTTS, transportsentralen i Trondheim i tillegg til fast kjøring for fôrkjøkkenet til Midt-Norsk Fôr her på Oppdal, fortsetter han. Mink- og revefôrprodusenten går for fullt enn så lenge, men regjeringens vedtak om å avslutte pelsdyrnæringen innen 2025 skaper usikkerhet også hos Trond Sverre.
- Vi tar et år av gangen med tanke på at flere og flere pelsdyrfarmer legges ned. De må ha et visst volum for å drive fôrkjøkkenet. Nå til jul starter pelsingen og da starter en ny sesong etterpå. Da får vi se hvor mange som er med videre. Bjerkaker henter inn råvarene fra slakteriet på Rudshøgda. Fra juli og frem til jul blir det en tur for dagen, med frossent avfall på bilen og ferskt slakteavfall i tankhengeren bak.
Da er det hakket tryggere hos Felleskjøpet. Etter at Bjerkaker fikk landet kontrakten for et år siden, har de fraktet korn mellom Buvika og Lena med to walking-floortraller. - Felleskjøpet ordner lass begge veier, så sant de greier det. De er dessuten ryddige å forholde seg til og har orden på alt, skryter Trond Sverre. Nylig overtok de også en kranbil med fast utkjøring på Felleskjøpet.
Familien på Oppdal har alltid handlet bil via den lokale banken. - Vi handler på gamlemåten, ja. Mange sier leasing er tingen, men jeg vet ikke hva som lønner deg best. Vi har valgt å kjøre hardt på nedskriving av bilparken, noe som kanskje er med på å trekke opp røde tall i sluttregnskapet. Hadde vi gjort det annerledes hadde tallene kanskje vært på plussiden, avslutter Trond Sverre Bjerkaker.
Oppturer og nedturer kan du lese mer om i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement!