I dag starter rettssaken
- Jeg har aldri ropt så høyt med så svak stemme, sa Charlies mor, Ramona H. Lind, til TransportMagasinet etter ulykken på E8, 7. januar i år.
Hun satte i ukene etter ulykken, utenlandske vogntog på vinterføre ettertrykkelig på dagsorden. Debatten som fulgte førte til grensekontroller og politisk drakamp om hva som må til for å sikre vinterveiene i Norge mot denne type hendelser.
Ukene etter ulykken har hun tilbrakt på Universitetssykehuset i Nord-Norge. Lenge har hun håpet på et mirakel, men nå innser hun at det nok ikke vil skje.
- Legene har gitt beskjed om at Charlie ikke blir å våkne. Kroppen flyttes til Sortland og legges på et sykehjem. Smerten er ubeskrivelig, skriver hun i en melding til tungt.no,samme dag som hun skal møte sjåføren av lastebilen for første gang i rettssaken.
Det var på E8, like ved Nordkjosbotn, at det litauiske vogntoget mistet kontrollen. Føret var dårlig, veibanen var isete med et topplag av nysnø, da yrkessjåføren begynte på den lange bakken ned mot 60-sonen. Ifølge politiet var dekkene lovlig, men ikke egnet. Det de reagerte mest på var likevel hastigheten, som blir anslått til 88 km/t i kollisjonsøyeblikket.
Charlies Ford Focus sto omtrent stille og ventet på det uunngåelige da hengeren på vogntoget traff ham. Hovedpulsåren like ved hjertet var skadet, milten var delt i to og begge lungene hadde kollapset. Etter hvert avdekket legene på sykehuset også de omfattende hodeskadene.
Den 56 år gamle litauiske vogntogsjåføren har sittet i varetekt i Tromsø helt siden ulykken. Nå er han tiltalt for brudd på veitrafikkloven og straffelovens paragraf 280, for å ha forvoldt betydelig skade. Sjåføren nekter straffeskyld.
Charlie var jusstudent på tredje året, og var på vei hjem til Tromsø fra juleferie med familien, da ulykken skjedde. - Han sa bestandig at vi saksøker for lite i Norge. At når vi ikke saksøker, så får vi ikke til endringer. Så denne saken vil nok aldri bli glemt. Hendelige uhell skjer, og de vil fortsette å skje. Men dette var ikke et hendelig uhell. Det var et bevisst valg av transportør, sa Ramona H. Lind i intervjuet med TransportMagasinet, to uker etter ulykken.
Som abonnent får du tilgang til historier du ikke finner på nett. Klikk her hvis det kan friste.