84 år som organisert
Familiebedriften, Olav Rogne AS, på Voss har helt siden 1935 vært sterkt knyttet til NLF, som ble stiftet samme år. Etter hvert har fylkene blitt slått sammen i regioner, og i dag skjøtter Torgils Rogne vervet som fylkesleder i Hordaland.
- Da far døde var jeg 21 år gammel, og fikk klar beskjed om å melde meg inn. NLF var sterkt preget av lokallag på den tiden, og vi merker at de gamle nå begynner å falle fra og at vi mangler rekruttering, påpeker Torgils.
Vossingen er også tydelig frustrert over all nedsnakkingen av NLF på sosiale medier. - Vi hadde hatt det mye verre uten NLF. Og ser vi på sjåførorganisasjonene står det enda verre til. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser dialogen mellom sjåførorganisasjonene. Det er nesten bare skittslenging. Husk på at næringen vår er ikke større enn at vi må stå sammen.
Sjåførorganisasjonene må sette seg ned og bli enige om en strategi. Jeg blir flau av å se på hvordan de holder på om dagen. Vi har jo samme mål alle sammen, har vi ikke? Torgils mener det er på høy tid å se seg i speilet. - Hadde det ikke vært for NLF, hadde ikke Olav Rogne AS vært der de er i dag, det er jeg overbevist om.
Denne høsten har Torgils hatt hendene fulle med bompengebråk og frustrerte medlemmer. Det koker fortsatt. Det at alle rabattene forsvant over natten, 1. desember 2018, får store konsekvenser for mange. For det er ikke bare å viderefakturere kunden slik mange tror.
- Vi betalte 47 kroner for en tur til Bergen med full rabatt. Nå stiger prisen til 168 kroner. I tillegg til at det kommer 15 nye bomstasjoner rundt Bergen i løpet av våren. I 2018 betalte våre biler 1,2 millioner kroner i bompenger. I 2019 vil vi havne på nærmere tre, bekrefter daglig leder, Lars-Tore Rogne.
Hardangerbrua brukes mye i distribusjon for Schenker. Den har nå steget fra 300 kroner til 574 kroner pr passering. - Det er drastisk og det gikk ikke opp for folk før like før prisen steg. Det blir spennende å se hvor dette ender. Det mest frustrerende er jo at mange utlandsregistrerte vogntog fortsatt vil unnlate å betale. De skylder allerede 300 millioner kroner i ubetalte bompenger og avgifter, påpeker Torgils.
Forskjellene vil derfor trolig bli enda større mellom norske og utenlandske transportører og dette er uten tvil NLFs viktigste kamp i tiden som kommer. - Vi burde vært på banen tidligere i denne saken. Og nå har vi i tillegg sirkuset med ferjetakstene og overgangen til Autopassferje, sier Lars-Tore oppgitt.
Han oppfordrer alle transportører, som ikke allerede gjør det, til å spesifisere bom og ferje utgifter for hvert eneste oppdrag på fakturaen. På denne måten vil kundene bli mer opplyste om hvor stor del av den totale transportprisen bom og ferje utgjør, påpeker han.
Lars-Tore Rogne syntes også det hele virker håpløst. - Her på Voss er det i gratis etter 25 bompasseringer i samme måned. Hvordan skal vi klare å administrere noe sånt overfor kundene våre, med tanke på å få inn igjen de pengene, når vi har 24 biler i drift?
Hold deg oppdatert på utviklingen. Abonner på TransportMagasinet. Klikk her!