Oldtimere tester stjernebil
Ole Jonny Sunde har sine 35 hos Transferd AS og tidligere Firda Billag. Eiliv Espeland begynte hos hos samme arbeidsgiver i 1973, etter noen år på anlegg. Han tok i sin tid ferje over Mjøsa for å komme til Oslo. Til sammen har de 85 års sjåførerfaring.
Transferd har i dag 80 biler, fordelt på all slags kjøring. Nå tester de ut en meget gjerrig Mercedes-Benz Actros 2553 på langtransporten.
Vår testbil denne gang er med andre ord en trekkvogn 6x2, med 3,25 hjulavstand og utvendige speil.
På plussiden trekker de to veteranene frem plassen i hytta og komforten. Denne lastebilen er fantastisk å bo i og å kjøre.
- På minussiden havner påfylling av spylervæske og selvsagt "de forbanna nødbremsgreiene" som slår inn helt ut av det blå, sier Sunde.
Når det er sagt, så har Eiliv også fått testet ut de positive sidene med automatisk nødbrems.
- Jeg fikk testet den da det raste stein over veien en gang. Da slo bremsene inn før han rakk å reagere selv. Det samme skjedde da jeg møtte elg, forteller han.
Like fullt er dette et uromoment de gjerne skulle vært foruten. Sunde har noen teorier om hva som er galt: - det blir gjerne full brems helt ut av det blå. Den ser noe ikke vi ser. Jeg mistenker at den reagerer på noe elektronisk. Jeg har Mercedes også privat og jeg har sett at lampa lyser i den omtrent på de samme stedene. I Tonsåsen vet jeg folk har fått feilmelding når de passerer en trafikkteller. Noen uker i sommer var det virkelig ille. Nå har det roet seg litt, men vi gruer oss til den slår til på glatta, medgir han.
De to kollegene ferdes stort sett med temperert gods for Tine mellom Bergen, Trondheim, Hedmark, via Sogn.
I TransportMagasinets utgave nummer 1.2020 kan du lese alle svarene på våre intrikate spørsmål om hvordan Mercedes Actros har oppført seg det siste året.