Kjærester med hver sin rode
Oransje blitz fra taket, som reflekterer i snøføyk fra skjæret, kan for en brøytesjåfør assosieres med følelsen kiteren på utsiden av lastebilen trolig får når kraftig vind tar tak i seilet og han lykkes med å surfe av gårde i tilnærmet lik hastighet som oss.
Vi blir sittende å følge med på kiteren som brått sliter med vinden igjen.
Vi er på Hardangervidda. 23-år gamle, Kamilla Dahle, fra Møre løfter plogen på sin Volvo med 13-liter under dørken. Foran henger plogen fra Øveraasen.
- Jeg har fire år i tjeneste for Forsvaret, hvor jeg blant annet var bilmekaniker og opererte for 2. bataljon. Jeg likte meg godt. Og ekstra stas ble det den dagen det brått ble en ledig en deltakerplass på kurset for lastebillappen. Slike sjanser lar man ikke gå fra seg, forteller Kamilla livlig, før hun stanser for å banke is av vindusviskerne.
Brøyterodene til Kamilla og Emil starter og ender på Haugastøl, men går i hver sin retning.
Geilo Tomteservice, der Emil er ansatt, har både brøyting og strøing i Geilo sentrum, samt brøyteansvaret for rundt 750 hytter på Kikut og en hel del andre boliger i sentrum og på fjellet.
Denne vinteren er Emil en av dem som har ansvaret for å holde rv. 7 vedlike fra Maibakkene ved Hagafoss og opp hit til Haugastøl.
Hans tanker om vinterberedskap, hastigheter og Kamillas erfaringer fra tøff vinterjobb, finner du i TransportMagasinets utgave nummer 2-2020.
Abonnement er billigst. Det kan du skaffe deg ved å klikke her!
Alternativt kan du få kun denne utgaven direkte hjem i postkassen ved å følge instruksjonene under.