Morro med nye Volvoer
Volvo ble sørgelig avspist av korona da tidenes største Volvo-lansering skulle foregå i Gøteborg her i vinter.
Det er altså ny FM, FMX, FH og FH16 på ett brett.
Flinke som de er, gjennomførte Volvo likevel lanseringen, men på digitalt vis over video, uten eksterne journalister eller kunder. Selv satt jeg pal bak PCen og så lanseringen den gang - og laget en sak i TransportMagasinet. Ikke like high-flying som vanlig...
Men denne uken har norske presse - i koronaoppdelte puljer - omsider fått anledning til å kikke nærmere på godsakene.
Selv rakk jeg i første gang en tur med både en nyyyydelig liten 330-hesters FM distribusjonsbil og en tøff FH16XXL semi. Som fikk gliset til å gå to ganger rundt.
Alternativ jobb som sjåfør ser fortsatt ikke ueffent ut (om noen ville ansatt meg da, en helt annen sak).
Karavane på gang
Og før du blir misunnelig - dette Volvo-kjøret fortsetter i nær fremtid med Volvos egne folk, og deretter til hele Norges Volvo-befolkning.
Roadshowet begynner i Volmax-distriktet før det flytter seg nord til Nordic-distriktet i god tid før vinteren slår inn, drar sørover til Wist-land, tar seg god tid hos Trucknor-folket - før vi tilslutt ser enda mer til bilene her rundt hovedstanden.
Først i slutten av november ebber karavanefaktene ut.
Og salget? Det starter i uke 37, med planlagt produksjon i februar, som betyr at vi nærmere oss andre kvartal 2021 før bilene i særlig grad pryder norske veier, anlegg og terminaler.
Førsteinntrykket
Dagens lille prøvekjøring kommer jeg tilbake til mer detaljer rundt i neste uke. For selv om turen var kort med de to bilene, var informasjonsoppsamlingen stor.
Avhengig av ståsted og behov kan man godt diskutere om dette er fantastiske nye biler eller om det bare er pyntet på de gamle.
FM og FMX er udiskutabelt kraftig forbedret, mens FH og FH16 ligger mer i finesseland. Begge leire har altså litt rett - men jeg tenker at de fleste har alt for lett for å undervurdere summen av de mange små forbedringer. Som for eksempel at du nå kan få opp til 6 kameraer montert rundt på bilen avhengig av påbygg og behov. Litt kult å ha kontroll på kardangen feks...
Bilene er lekrere, sikrere, smidigere, mer komfortable og ikke minst mer økonomiske. Førsteinntrykket var en stor tommel opp.