- Transportnæringen blør og vi må vise oss frem
FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:
Aksel Endresen Transport ble grunnlagt av Aksel Endresen i 1946, og har vokst til en stor familiebedrift på Myre i Vesterålen.
I dag er det andre- og tredjegenerasjon som står for driften.
Les også stor artikkel i TransportMagasinet fra 2015: Generasjonsskiftet
Da Norges Lastebileierforbund (NLF) presenterte Fair Transport for første gang, var Aksel Endresen Transport raskt ute med å sertifisere seg.
Vi må vise oss frem
- Vi synes Fair Transport er et veldig nyttig verktøy for å vise frem at man er en seriøs aktør. Norsk transportnæring blør, og det har vi gjort i mange år.
Med hard konkurranse fra utenlandske selskap som resulterer i sosial dumping og lite konkurransedyktige priser, så kan det være tøft å holde hjulene i gang.
Med Fair Transport-sertifiseringen ønsker vi å vise kundene at vi er en aktør som de kan stole på, sier personalansvarlig Helen Endresen.
Helen er datter av daglig leder Erling Endresen, og tredje generasjon Endresen som er med å driver transportbedriften.
- Det er mange ulike transportører i Norge i dag, og det er viktig å stikke seg fram for å bli sett. Vi vil at folk skal se at vi driver på en skikkelig måte, og det synes jeg Fair Transport er med å viser frem. Derfor var vi ikke i tvil om at vi ville være med på Fair Transport da det ble presentert fra NLF, sier Helen.
Markedsføringen kan bli bedre
Hun legger til at hun synes NLF kunne gjort mer for å få Fair transport kjent i Norge, blant annet gjennom reklame-kampanjer.
- Jeg savner mer reklame rundt Fair Transport. Dette er noe som den vanlige mann i gata burde vite hva er. Alle har et forhold til lastebiler, uansett om man er forbruker eller bedrift. Jeg synes det derfor er viktig at folk som ikke er involvert i transportnæringen vet hva Fair Transport handler om og hva det har å si. Kjør gjerne reklame på tv slik at folk blir litt mer bevisst på hva dette er, sier Helen.
Hun vet at Fair Transport ikke har vært i gang så lenge, og at det naturligvis tar litt tid å få dette opp og frem. Hun synes likevel at NLF kan gjøre mer for å få dette kjent.
- Fair transport handler også mye om trafikksikkerhet, trygge sjåfører og godt utstyr, noe som alle som ferdes langs veien er opptatt av, sier Helen.
Teksten fortsetter under bildet.
God hjelp og enkel registrering
Selve registreringsprosessen sier Helen at var veldig grei å gjennomføre.
- Det er faktisk ganske enkelt. Så lenge bedriften har ting på stell fra før så er det ikke mye jobb å få sertifiseringen. Det er en del skjemaer som skal fylles ut, men vi synes det gikk fort.
Det tok nok ikke mer enn et par dager fra vi sendte inn våre dokumenter til vi ble sertifisert. NLF var også flinke til å hjelpe til og de svarte raskt på våre spørsmål, sier Helen.
Aksel Endresen Transport ble sertifisert i august i 2019 og i august i 2020 ble de re-sertifisert.
- Vi må oppdatere informasjonen en gang i året, slik at vi kan beholde Fair Transport-sertifiseringen. Det er veldig bra at man må søke hvert eneste år, og vise at bedriften fortsatt er seriøs og har orden i tingene, sier Helen.
- Vi bruker NLF sitt HMS-system, Kvalitet og miljø på vei (KMV). Der har vi alt vi trenger av informasjon og dokumenter. I en hektisk hverdag er det helt supert å ha alt vi trenger på et sted. Våre sjåfører har sine personalmapper som de setter seg inn i, og NLF har via Fair Transport et trafikksikkerhetskurs som sjåførene skal gjennom, sier personalsjefen.
Utfordringer med været
2020 har så langt vært et godt år for transportbedriften på Myre, men fjoråret bød på mange utfordringer.
- I 2019 slet vi med mye dårlig vær her i nord, som resulterte i stengte veier og bruer, kansellerte ferger, og dårlig vedlikeholdte veier. Det ga ufattelige store problemer for driften vår. I slike situasjoner blir det mye venting som igjen kan gå ut over kjøre- og hviletid.
Helen legger ikke skjul på at vinterhalvåret er slitsomt, og at det er mange netter hvor det blir lite søvn. Det er en kabal som skal gå opp, og det ene fører gjerne med seg det andre.
- Været kan vi ikke styre, men vi opplever at for eksempel fjellovergangene er mer stengt enn de er åpne. Sist vinter var det mange ganger det strengt tatt ikke var behov for å holde veiene stengte. Vi savner at vedlikeholdet av veiene blir opprettholdt tilstrekkelig slik at vi kan holde driften i gang, sier Helen.
Korona strammer inn rutinene
Korona-pandemien har ført til at Aksel Endresen Transport er mye mer strenge på rutinene til sine sjåfører. Blant annet at de har med munnbind og antibac.
- Sjåførene våre har vært veldig flinke, så all ære til dem. I vinter da alt ble stengt, som bensinstasjoner og spisesteder, var det ikke enkelt å være sjåfør. Det var veldig vanskelig å få seg et varmt måltid eller et toalett å gå på. Jeg har tatt av meg hatten for sjåførene mange ganger, for de har gjort en enorm innsats under pandemien, sier Helen Endresen.
Dette er Aksel Endresen Transport
- Stiftet: 1946
- Sted: Myre i Vesterålen
- Daglig leder: Erling Endresen
- Virksomhet: Transport av stykkgods
- Antall Euro 6: 12
- Antall Euro 5: 3
- Antall ansatte: 22
- Antall kvinner: 2
- Resultat før skatt 2019: - 1 659 000
- Fair Transport-registrert: August 2019