90 Entreprenører på 9 kontrakter
På fredag holdt Statens vegvesen informasjonsmøte på Teams om entrepriser og kontrakter på E18 Vestkorridoren. En uke før påmeldingsfristen hadde i overkant av 200 representanter fra norske og utenlandske entreprenører og rådgivere meldt sin interesse.
17,4 milliarder kroner
Prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta er første byggetrinn på Vestkorridoren som strekker seg fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker.
Lysaker - Ramstadsletta har en kostnadsramme på 17,4 milliard kroner og omfatter blant annet 4,4 km ny E18 (halvparten i tunnel), 12.6 km ny gang- og sykkelveg, 8,7 km nye lokalveger samt Gjønnestunnelen og Vestre lenke til Fornebu.
Ni entrepriser
E18 Lysaker - Ramstadsletta er inndelt i ni entrepriser. To av disse er forberedende arbeider, hvorav den første av dem, forberedende arbeider på Ramstadsletta er startet (se under).
Hovedentreprisene Fornebu-Strand, Strand – Fornebu samt Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentrepriser. Det er også en egen entreprise for Lysaker kollektivterminal, samt entreprise for automasjon og entreprise/rammeavtale for støytiltak.
Satt av 415 millioner i 2021
Anleggsarbeidet ble satt i gang 03. november av samferdselsminister Hareide og finansminister Sanner, og prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2027/2028.
– I 2021 har vi satt av 415 millioner kroner til ny E18. Jeg har jobbet for ny E18 i 20 år, og ser frem til å være med på denne markeringen, sier finansminister Sanner.
Prosjektfakta
Lysaker–Ramstadsletta er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu.