23948sdkhjf

Tøffe bilder fra Færøyene

NCC har god tunneldrift tross utfordringene nå etter fire år på Færøyene.

Byggingen av den 11,2 km lange undersjøiske Eysturoytunnelen er inne i siste fase med blant annet pågående asfalteringsarbeider, snart ferdigstilte elektroarbeider og arbeider i dagsonen på tunnelsidene Strendur og Hvitanes, melder NCC.

Opprydding og nedrigging

- Samtidig har vi i høst også utført rehabiliteringsarbeider ved tre andre tunneler på Færøyene. Etter snart fire år med anleggsdrift er det for tiden også opprydding og nedrigging som setter sitt preg på den daglige driften, forteller NCCs anleggsleder Øyvind Moen.

Eysturoytunnelen skal være ferdig overlevert i februar neste år.

Sandoytunnelen er i november godt og vel halvveis ferdig drevet med så langt 5 837 meter av total tunnellengde på 10 785 meter.

Lekkasjer

- Det siste halvåret har vi håndtert en del innlekkasjer og injeksjon. Parallelt med tunneldrivingen bygger vi blant annet vei på Gamlarætt-siden, grøft/VA og legger ned høgspentkabler, forteller prosjektleder Frank Grønvold i NCC.

Sandoytunnelen skal etter planen være ferdig i 2024.

Covid-utfordringer

Skiftende karanteneregler på Færøyene og i Norge har også tidvis skapt utfordringer i forhold til bytte av mannskap og skift.

- Med charterfly har vi klart å opprettholde noenlunde normal drift. I oktober fikk en av våre lokalt ansatte funksjonærer påvist covid-19, og fem personer i administrasjonen måtte i 14 dagers karantene. Samtlige ansatte her har gjort en formidabel innsats med å opprettholde driften, og vi følger situasjonen fortløpende både med tanke på smitterisiko og flytrafikken som er avgjørende, sier prosjektleder Grønvold.

Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.173