Vil åpne 330 kilometer fylkesveg for store vogntog
Innlandet fylkeskommune vil gi bedre vilkår for næringslivet. "Helt topp", sier Knut Henning Ruud i Ruuds Transport.
Fylkeskommunen har nå foreslått å åpne ytterligere 330 kilometer fylkesveg for modulvogntog type 1 og 2, samt vogntog som er inntil 24 meter lange.
- Det vil bety mye for oss, sier daglig leder Knut Henning Ruud i Ruuds Transport på Sagstua i Nord-Odal.
Transportbedriften har fylkesvei 209 rett utenfor døren, og er avhengige av fylkesvei 24 for å komme videre til E6 og E16.
- Vi kjørte 60 tonn og 24 meter i 1984 med gamle biler, så det burde jo gå i dag også. Hvis flere av fylkesveiene åpnes for dette vil både oppdragsgiver og transportør få en økonomisk vinst, sier Ruud.
Tungt.no har tidligere skrevet at kommuner og fylkeskommuner er skeptiske til nytten av tømmervegnettet for modulvogntog. Blant ankepunktene er fremkommelighet på vinterføre og trafikksikkerhet, og om veinettet i Norge faktisk tåler denne typen transport.
Ifølge Ruud er det 24 meter og 60 tonn som er det beste alternativet. Det vil bety rundt 5 tonn økt nyttelast og mindre dieselforbruk med syv aksler i stedet for åtte.
- Vi kjører på så mange ulike plasser i Norge, og et modulvogntog er lite praktisk å benytte. Derfor vil 24 meter være det vi satser på, sier Ruud.
Fylkeskommunen har nå spilt inn forslaget til en ekstraordinær revidering av veglistene som Statens vegvesen gjennomfører. Innspillene er ikke godkjent før den ekstraordinære revideringen er godkjent senere i desember.
- Vi har som stor vegeier et sterkt fokus på utvikling av næringslivet. Store vogntog er vesentlig for god logistikk, og det er positivt at hele 330 kilometer nå kan åpne for modulvogntog klasse 1 og 2 og vogntog som er 24 meter, sier Stein Tronsmoen, leder for utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.
I Odalen har både Ruuds Transport og den store Mapei-fabrikken trykket på for at fylkesvei 24 og 209 skal åpnes for store vogntog.
- Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal bli åpent for 24 meter, og har god tro på at dette kommer. Vi vil satse på 24 meter og 4-akslet henger, og har allerede en bulkhenger på vei inn, og skal skaffe oss en kjemikaliehenger også, sier Ruud.
Modulvogntog og lengre vogntog kan allerede kjøre på 220 kilometer fylkesveg i Innlandet. Blant vegene som Innlandet fylkeskommune nå har foreslått åpnet for modulvogntog og lengre vogntog er:
- Fylkesveg 255 fra Lillehammer til Gausdal.
- Fylkesveg 33 fra Viken grense til Gjøvik.
- Fylkesveg 24 og fylkesveg 209 i Sør-Odal og Nord-Odal.
Ny vurdering våren 2021
Modulvogntog og lengre vogntog kan allerede kjøre på 220 kilometer fylkesveg i Innlandet, men det blir mer enn doblet hvis forslaget går gjennom. Statens vegvesen skal ha en ny revidering av veglistene i april 2021. Innlandet fylkeskommune vil frem til den revisjonen gjøre en vurdering av om flere fylkesveger i kategorien "tømmertransport" bør åpnes for modulvogntog.