23948sdkhjf

Jonas Pettersen: Alltid først med ny bil

Kjører du Volvo og holder til nord i landet, er sjansen stor for at denne karen allerede har kjørt noen mil med bilen din. Jonas har en jobb ikke så mange andre har.

Jonas Pettersen (31) er chassistransportør på tiende året. En jobb han tok på fritiden i starten, men som han snart så kunne bli noe mer.

– Jeg har hentet mesteparten av nye Volvo lastebiler til Nord-Norge de siste ti årene, forteller han mens han forflytter «pelsdyret» Black Velvet for Volvokaravanen mellom Finnsnes og Tromsø. Han trives i jobben, og Volvo trives med ham.

At han er sønn av sjefen sjøl i Nordic Last og Buss AS, Stig Pettersen, har ikke så mye å si i denne sammenhengen. Jonas har stått på og skapt sin egen arbeidsplass gjennom hardt arbeid over tid.

For hvis du tror at det å frakte chassis mellom sør og nord er rene ferieturen, så kan du jo prøve et tomt containerchassis med henger og stor motor på vinterføre. Med nedslagsfelt i hele landsdelen nord for Saltfjellet er sjansen stor for at Jonas får prøvd seg på akkurat den øvelsen.

Kranbilen

– Jeg føler på ansvaret med å kjøre en lastebil som kunden gjerne har betalt millionbeløp for. Jeg følte enda mer på det i starten. Jeg tar uansett ikke de store sjansene underveis. Volvo fronter sikkerhet og det skal gjenspeiles også når nye biler skal leveres. Men så klart, alle kan gjøre feil, og av og til kommer du opp i situasjoner du ikke rår over selv, sier han og forteller om oktoberdagen han kom over Hamarøya med en kranbil verdt mange millioner.

– Like etter avkjøringen til Drag fikk jeg full skrens på underkjølt regn. Det var ingenting som tilsa at det skulle være glatt, så jeg lærte på den harde måten. Akkurat da jeg kom over en bakketopp i en sving, slapp alt. Heldigvis kom det ingen imot, så bilen la seg fint mot autovernet og fulgte det gjennom svingen. Litt skade på bilen, og en stor skade på egen stolthet. Den hendelsen satt i en stund.

Selvgående

Jonas startet eget firma i 2009, men ikke primært for å drive med dette. – Jeg drev med import og salg av ved fra Sverige på den tiden, så jeg trengte et firma av den grunn, forklarer han.

I tillegg kunne han nå fakturere Nordic Last og Buss for chassisoppdragene, og spare dem for mye papirarbeid. – Dette er jo en jobb pensjonerte yrkessjåfører gjerne tar, men da må selgeren ordne med reiseregning, bestilling av flybilletter og mye annet, som jeg nå ordner for dem. Organiseringen av turene kan være litt av en kabal hvis man skal levere og hente på mange forskjellige steder, forklarer Jonas.

Mesteparten av chassisene henter han i Oslo, men også påbyggerbedriftene rundt i landet får jevnlig besøk av den trivelige nordlendingen. Volvo i Göteborg dekker transporten fra fabrikken til påbygger. Ofte er det flere biler som må hentes samtidig også. Da hjelper det å ha et stort kontaktnett.

Tar det på sparket

– De fleste jobbene består av en flytur sørover og nybil nordover, hvis det da ikke er en bruktbil her nord som skal på eksport eller til kunde sørpå. Minst mulig fly gir mindre kostnader for meg, så det lønner seg å planlegge turene, konkluderer han og forteller om en spennende oppstart som 20-åring.

– Ikke visste jeg hvor noen av påbyggerne holdt til og ikke visste jeg avstandene jeg skulle kjøre. Jeg hadde en bok som jeg begynte å notere i, for å samle kunnskap. Etter hvert kunne jeg planlegge før jeg dro hjemmefra hvor jeg skulle overnatte og den slags. Jonas ligger stort sett alltid på hotell. Man overleverer ikke en nybil med brukt seng, må vite.

- Nå har jeg drevet med dette i over ti år og det er vel knapt en veibit jeg ikke har kjørt på. Nå planlegger jeg ingenting før jeg drar hjemmefra. Har jeg en flybillett, et visakort og et dieselkort i lomma, tar jeg resten på sparket, avslutter den selvgående nybiltransportøren fra Lofoten.

Opphav og kilder: TransportMagasinet 10 20

KLIKK for alle artikler i Toppsakene 2020.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125