Kan du dette om 25,25 meter modulvogntog?
Modul 1, 2, 3 og 4. Vet du hva som er hva? Og hvilken modul er egentlig best å kjøre?
Det er mange misforståelser og merkelige oppfatninger ute og går. Derfor har vi forsøkt å lage en folkelig forklaring på hva de ulike modulene er. I Norge finnes det i dag modul type 1, 2, 3 og 4 (24-meter), og alle skal ha minst 7 aksler.
På modul type 1, 2 og 3 er det flere løsninger. Et modulvogntog av en av disse tre typene kan være inntil 25,25 meter langt og veie inntil 60 tonn.
Modul type 1 er den mest vanlige i Norge. Settet består av en forvogn (bil) med tilhengerfeste, og dolly med påkoplet semitrailer. Dolly er et eget kjøretøy med, boggi, drag og svingskive for tilkopling av etterfølgende semitrailer. Type 1 er løsningen med best sporingsegenskaper sammenliknet med type 2 og 3, samt best fremkommelighet med tanke på muligheter for maksimalt drivakseltrykk.
Modul type 2 har ikke like gode kjøreegenskaper for norske veier. Type 2 består av trekkvogn påkoplet en standard semitrailer med tilhengerfeste. Til hengerfestet er det koplet en 2-, eller 3-akslet kjerre. Dette settet er tyngre å trekke på grunn av svingmotstanden fra kjerra, samt at det ikke er like lett å få maksimal vekt på drivhjulene.
Modul type 3, også kalt link, er en trekkvogn med en spesiell semitrailer som har kort skap/container i forkant og svingskive påmontert i bakkant. På denne er en standard semitrailer påkoplet. Dette har tilsvarende egenskaper for fremkommelighet som type 2, men vesentlig dårligere sporingsegenskaper. Dette gjør at denne ikke er tillatt på en del veier i det norske modulvogntognettet.
Modul type 4 (24 meter vogntog) ligner på dagens vogntog, bare at hengeren øker i lengde, og regelen om lastemeter på 15,65 meter kan overstiges. Det tillates kun brukt slepehengere. Det er lov å kjøre 24 meter og 60 tonn på modulvogntognettet i Norge.
I mange tilfeller vil 24 meter være å foretrekke for transportøren, da konstruksjonen på et slikt sett kan ha lavere egenvekt og ditto høyere nyttelast.
Sporingskrav
For å kjøre på dagens modulvogntogvegnett er sporingskraevene at vogntoget skal kunne vende 180 grader innenfor to konsentriske sirkler på hhv 12,5 og 2,0 meter (se figuren under). Dersom det blir tillatt å kjøre modulvogntog og 24-metere på dagens 24-meters og 60-tonns tømmerbilvegnett, endres sporingskravet til 360 grader innenfor de samme sirkler. Dette vet vi mer om før nyttår.
Eksterne linker
Statens vegvesen: Veglister for modulvogntog.