Dette må du vite som transportkjøper
Etter flere stygge transportrelaterte ulykker de siste årene, er transportkjøpers ansvar mer aktuelt enn noen gang.
Yngve Furseth (bildet) er daglig leder i Transportkompetanse Haugesund AS. En av målsettingene hans, sammen med TKH’s 25 ansatte over hele landet, er å få transportkjøper til å forstå og ivareta sitt ansvar.
– Vi har hjulpet et titalls store kunder den siste tiden, spesielt med påseplikten, etter at de har fått tilsyn i forhold til hvordan de har ivaretatt nettopp dette ansvaret. Dessverre opplever vi at mange av dem ikke har god nok kunnskap om dette, og følgelig har de ikke vært i stand til å utføre den kontroll som er forventet. Vår jobb blir da å hjelpe dem med å sette opp systemer og rutiner som virker, i tillegg til at vi hjelper dem med å gjennomføre påseplikten i første fase, forklarer han.
Lukker øynene
I disse dager utvikler kompetansebedriften i Haugesund et eget digitalt verktøy som vil gjøre det langt enklere for transportkjøpere å ivareta sin informasjonsplikt, påseplikt og medvirkeransvar.
– For mange transportbrukere er dette med transport nærmest et nødvendig onde. En tjeneste de ikke har mye kunnskap om, men som de er helt avhengige av for å ivareta vareflyten til og fra egen virksomhet. Vi ønsker derfor å tilby dem et effektivt og enkelt verktøy, fortsetter Furseth.
Kundene står allerede i døren og ønsker hjelp. Mange har oppdaget på den harde måten at de har et ansvar, andre lukker øynene og håper det går over. Alle trenger de hjelp. Det er slutt på tiden da man var fri for ansvar idet man satte pallene på lasterampa utenfor fabrikken.
Jeg tror et godt innarbeidet medvirkeransvar vil kunne løfte transportbransjen til nye høyder. Tiden der man kunne gjemme seg bort og trekke på skuldrene er over. Nå vil det bli mye vanskeligere å hente inn uforsvarlig transport, konstaterer han.
Kontrollene øker
Dette har bransjen trodd tidligere også, men fortsatt dukker den opp, den slitne toaksla semien med kapelltralle som så vidt henger sammen. Hva er det som får ham til å være så sikker denne gangen?
– Vi ser at kontrollene øker og at medvirkeransvaret blir et tema hos bedriftene. Da er mye gjort. Samtidig er dette for mange et litt udefinerbart ansvar. Regelverket sier ikke så mye om hvor langt ned i materien man skal gå. Jeg tror uansett at man vil legge et visst nivå på standarden heretter, sier Furseth. Som vi forstår er det gode verktøy å hente hos kompetansemiljøet i Haugesund, både for transportør og transportkjøper. I årene fremover blir det mye vanskeligere å frasi seg ansvar.
- Det beste vi kan håpe på fremover, er mer kontroller av transportkjøpere, avslutter han.
Disse pliktene har du som transportkjøper:
Påseplikten – Transportkjøper skal påse at transportørens sjåfører har allmenngjorte lønns- og arbeidsbetingelser. Dette ansvaret går ett trinn ned. Man har kun ansvar for å forsikre seg om at første ledd i transportkjeden man bestiller, har alt på stell. Videre er det eventuelt transportørens ansvar å påse at sine underleverandører har ting på stell.
Medvirkeransvaret – Transportkjøper har et ansvar til aktivt å medvirke til at transportaktivitet knyttet til dennes bedrift, foregår innenfor de lover og regler som gjelder. Dette gjelder for den transporten du som bedrift har kontakt med. Kommer det en useriøs transportør med mangelfullt utstyr og manglende lastsikring inn porten, har du et problem hvis du laster den og sender den av gårde, dersom det er åpenbart at du burde fanget det opp. Har du gods som krever litt mer av utstyret enn et standardkolli, øker dette ansvaret.
Opphav og kilder: TransportMagasinet 10 20