Mer effektiv eksosrensing til sjøs
TECO 2030 ASA er et innovativt utviklingsselskap som har som mål å øke bruken av fornybar energi betydelig, spesielt i form av hydrogenbrenselceller, og redusere skipsfartens miljøavtrykk. Selskapet lanserer nå TECO 2030 Future Funnel som hevdes å være et revolusjonerende system for utslippsreduksjon innenfor den maritime næringen.
Ultra Low Emission Vessel
– TECO 2030 Future trakt er et unikt konsept av neste generasjon marine utslippreduksjonssystem. Det vil være klart for fremtidige reguleringer og i tråd med den første IMO Greenhouse Gas (GHG)-strategien, uttaler Tore Enger, adm. direktør i TECO 2030 ASA i en pressemelding.
The Future Funnel gjør det mulig for skip å redusere utslippene av både svoveloksider, nitrogenoksider, svart karbon og partikler. I tillegg vil systemet være utstyrt med løsninger for både fangst og lagring av karbon. Ifølge selskapet kan Future Funnel-løsningen gi rederne en «Ultra Low Emission Vessel» (ULEV ) notasjon.
– Siden mer enn 40 prosent av drivstoffmiksen i 2050 forventes å være fossilt drivstoff , vil Future Funnel være en betydelig bidragsyter til IMOs GHG-mål, sier Enger.
Konseptet bygger på den første generasjonen TECO 2030 Future Funnel og systemet er blitt utviklet i nært samarbeid med selskapets langsiktige partner AVL i Østerrike. Integrasjonen av de nye og ytterligere utslippsreduserende modulene vil starte tidlig i til neste år.
– Dette vil være det mest omfattende systemet for utslippsreduksjon for redere som skal basere sine fartøyoperasjoner på fossilt drivstoff. Konseptet gjør det mulig for dem for å motta Ultra Low Emission Vessel ( ULEV ) og Low Emission Vessel (LEV) klasse notasjon, selv når det skipene kjøres brenselolje med høyt svovelinnhold, sier Shyam Thapa, Chief Development Officer i TECO 2030. Han legger til at teknologien også kan benyttes på fartøyer som allerede har installert eksosgass-rensesystemer
Opphav og kilder: TECO 2030