Helt unødvendig selvsagt, men skikkelig kult!
Det har vært generasjonsskfite hos Lännen, det er den nye M-serien et bra bevis på forteller en entusiastisk Øyvind Marhaug.
Da Lännen skulle oppgradere sine multimaskiner, i K-serien som ble lansert i 2016 fra steg IV til steg V, tok de like godt å oppgraderte hele maskinserien. Resultatet er Lännen 8600M, 8700M og 8800M, eller M-serien. Tre maskiner med bedre sikt, bedre komfort, bedre finesser og nytt design.
Dødsrå
Den norske importøren ØMS, ledet av Øyvind Marhaug, er imponert over resultatet. Han har fulgt den finske produsenten siden de fikk agenturet i 2009 og sier det er merkbart at det nå har vært et generasjonsskifte på deres hovedkontor og fabrikk i Loimaa i Finland.
- Nå har de lyttet mer til sjåførene og tatt hensyn til komfort og funksjonalitet, maskinene har rett og slett blitt dødsrå, forteller han entusiastisk.
Det merkes godt i hytta fortsetter han, her har du et skikkelig hifi-anlegg med basskasse og god lyd. Du kan se på film over bluetooth fra telefonen din.
- Helt unødvendig selvsagt, men skikkelig kult likevel.
Digitalisert
Men det er selvsagt mer enn rått stereoanlegg her, og bak rattet og spakene har det skjedd en hel del, ikke minst at selve hytta er blitt 100 millimeter bredere på høyre side av førerstolen. M-serien har nå ingen analoge instrumenter, alt styres digitalt fra den nye 10-tommers store berøringsskjermen. På den kan du programmere fem ulike oppsett. Du har oversikt over timer, forbruk, brukermanual, wifi, GPS, bluetooth og mulighet til å kjøre video. I tillegg kan du velge oppsett på kameraene slik du selv vil.
Førersetet er også nytt og kan gjøre mange maskinførere misunnelige. Det bærer navnet BEGE3130L og har integrert kjøling og varme i tillegg til trinnløs regulering.
Agco Power
Motoren er fortsatt på 4,9 liter og fire sylindre fra Agco Power, men tilfredsstiller nå steg V og er HVO-kompatibel. Den yter 147 hestekrefter og 650 newtonmeter på de to minste modellene og 173 hestekrefter og 750 newtonmeter på den største.
Testingen har foregått over flere år allerede og ØMS har allerede levert den første i Norge, som også ble en av de første i Norden, kunden var Norocs AS
Personløft og rail
Det er særlig kommunene som er i søkelyset for slike maskiner, men både produsent og importøren mener det er et større potensial for spesialiserte entreprenører og kraftselskap. Dette er skreddersøm hvor hver maskin settes opp til kundens behov og arbeidsfelt. Særlig er 19 meters personløft eller jernbaneutgave (Lännen Rail Systems), eller begge deler, et vanlig tillegg på bestillingslisten.
Opphav og kilder: Lännen / ØMS