23948sdkhjf

Frøseth AS: - Fair Transport bidrar til en helhet i bedriften

- Vi ønsker å vise at vi er opptatt av seriøsitet. Selv om vi ikke er en typisk transportbedrift, var det ingen tvil om at vi ønsket Fair Transport velkommen, sier Arild Frøseth i trønderbedriften.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:
Hos Frøseth AS i Verdal er det ikke transportoppdragene som dominerer driften, men Fair Transport-sertifiseringen bidrar likevel positivt.

Virksomheten til Frøseth AS består av transport, produksjon og salg av masser, samt asfaltproduksjon og utlegging. Bedriften har 11 lastebiler, og resten av maskinparken er hjullastere, gravemaskiner, mobile knuseverk og varebiler.

- Er det i hovedsak egne masser og maskiner dere transporterer, eller er det også transportoppdrag for andre?
- Vi transporter mye egne masser og utstyr, men vi utfører også mange eksterne oppdrag til entreprenører og samarbeidspartnere med alt fra masse-og asfaltransport, maskin- og tungtransport, krokbiler og vintervedlikehold sier daglig leder Arild Frøseth.

Bedriften har i dag ni massetak på Innherred (Levanger, Verdal og Inderøy) og produserer rundt en million tonn grov- og finknust masse per år. Selv med så stor del av bedriften som ikke er transport, har de valgt å sertifisere seg som Fair Transport.

- Hva var det som gjorde at dere vurderte å bli en Fair Transport-bedrift?
- Jeg har selv vært litt aktiv i Norges Lastebileier Forbund (NLF), og sitter i styret i lokalavdelingen til Innherred Vognmannsforening. I og med at NLF har frontet Fair Transport og vi som bedrift er opptatt av seriøsitet, var det en enkel sak å gå for dette, sier Frøseth.

Mer bevisste i alle ledd

I juli 2020 ble Frøseth AS sertifisert som Fair Transport-bedrift, og HMS-ansvarlig Anette Brattaker forteller at prosessen gikk fort.

- Jeg meldte meg på et webinar arrangert av NLF, som gikk igjennom hele søknadsprosessen.  Dette var veldig godt forklart og da var det bare å sette i gang. Dokumentasjonen som vi måtte levere hadde vi stort sett allerede på plass. Prosessen gikk veldig fort, og hadde jeg noen spørsmål var det god hjelp å få fra NLF, sier Brattaker.

- Hvordan fungerer Fair Transport i en bedrift som Frøseth AS?
- Fordelen er at vi har helse, miljø og sikkerhet høyt oppe på agendaen i alle deler av bedriften. Våre systemer passer bra sammen og bidra til at helheten i HMS arbeidet blir veldig bra, sier Brattaker.

- Fair Transport stiller en del krav til bedriften, særlig på HMS. Hva gjør dere konkret for å ivareta disse kravene?
- Ved siden av Fair Transport er vi også miljøfyrtårn, og dette sammen har gjort at vi har blitt enda mer bevisste i alle ledd i bedriften. Vi bruker også bedriftshelsetjenesten veldig aktivt og støtter oss på deres kompetanse, sier Brattaker.

Dette er noe av det Frøseth AS gjør i forhold til transportdelen av bedriften:

Trafikksikkerhetsprogram

  • Frøseth AS sine sjåfører og ledere gjennomfører trafikksikkerhetskurs og NLFs moduler (e-learning) i trafikksikkerhet og skadeforebyggende arbeid.

Aktivt og forebyggende trafikksikkerhetsarbeid

  • Frøseth AS har rutiner for registrering, behandling og lukking av avvik. Bedriften jobber aktivt og forebyggende for å forhindre avvik, uhell og ulykker.

Kontroll av kjøretøy

  • Frøseth AS har rutiner som sikrer kontroll av kjøretøy og tilhengere, og at det ellers tas service og kontroll etterleverandørenes spesifikasjoner og myndighetenes krav.

God opplæring

  • Sikring av last
  • Bilbrann i tunnel
  • Dokumentert opplæring på utstyr

Oppfølging av kjøre- og hviletidsbestemmelsene – Arbeidstidsbestemmelsene

  • Vi har en avtale med Wist Last og buss om oppfølging og veiledning i forskrift om kjøre- og hviletid for vegtransport og forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport. I denne avtalen ligger det oppfølging og veiledning i bruk av sjåførkort og fartsskrivere samt nedlasting av sjåførkort og kjøretøy.

Håper på en effekt

- Har Fair Transport hatt noen økonomisk effekt for Frøseth AS?
- Jeg er ikke så sikker på det ennå, men det håper jeg det gjør med tiden. Nå transporterer vi veldig mye lokalt i aksen Stjørdal-Steinkjer med masser og asfalt, men vi driver også en god del med langtransport av maskiner og utstyr. Vi får håpe at alle transportkjøpere etter hvert ser verdien av Fair Transport, sier Frøseth.

- Hvordan var driftsåret 2020 for dere?
- Vi ble nok litt påvirket av korona, for da den slo inn i mars 2020 ble en del oppdrag utsatt. Men vi ser også at omorganiseringen av Statens vegvesen og Fylkeskommunen som ikke har fungert helt, har påvirket like mye som korona. I tillegg ble det en del mindre asfalt både regionalt og på landsbasis i 2020 i motsetning til 2019, sier Frøseth.

- Hva med 2021?
- Når det gjelder 2021 tror jeg vi på transportbiten vil være tilnærmet lik 2020, men kanskje med en liten økning. Vi har startet året med bedre ordreinngang enn i 2020.

Han tror også asfaltproduksjon og produksjon for øvrig vil ha en positiv økning for bedriften.

- Det er usikkert å spå noe helt sikkert. Bare se på hvordan korona-situasjonen de siste 14 dagene har utviklet seg, sier han.

Dette er Frøseth AS

  • Stiftet: 1989 (En videreføring av Johnsborg Transport som ble etablert i 1912)
  • Sted: Verdal
  • Daglig leder: Arild Frøseth
  • Virksomhet: Produksjon/salg av masser, asfalt og transport
  • Antall Euro 6: 11 av 11 lastebiler har Euro 6. Resten av maskinparken er hjullastere, gravemaskiner og varebiler.
  • Antall ansatte: 38
  • Antall kvinner: 5
  • Resultat før skatt 2019: NOK 12.364 millioner
  • Fair Transport-registrert: 1. juli 2020

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Fair Transport under lupen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047