23948sdkhjf

LNS vant E6-oppdraget over Kvænangsfjellet

Nye Veier har valgt å gå videre med grupperingen Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) og Asplan Viak for bygging av ny E6 Kvænangsfjellet.

Prosjektet omfatter blant annet to tunneler, og skal gjøre fjellovergangen til en mer forutsigbar ferdselsvei vinterstid.

1,3 milliarder

Frode Nilsen i LNS sier til VOL.no at oppdraget har en verdi på rundt 1,3 milliarder kroner.

– Det betyr kjempemasse for oss. Det tar oss opp i eliteserien og sikrer oss oppdrag og sysselsetting i lang, lang tid fremover, sier han til avisa.

Konkretisering

Nå starter en konkretiseringsfase hvor LNS skal underbygge sitt tilbud med konkrete tiltak og planer. Etter en vellykket konkretisering, skal partene samhandle og optimalisere prosjektet. Fra før av er Nye Veier og Rambøll i gang med detaljregulering av prosjektet. Disse planene har vært på høring og offentlig ettersyn, og venter på sluttbehandling i de to kommunene Nordreisa og Kvænangen.

24 kilometer langt

Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterke vinder og drivsnø, i tillegg til en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet. Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer på eksisterende veg.

Opphav og kilder: Nye Veier og Vesteraalens Avis

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095