OPPDATERT: Deponisaken - fikk 46.700 kroner i bot
UTEKONTROLL:
I forrige uke skrev vi om 8 av 10 vogntog som ble tatt med overlast på riksvei 4 i Nittedal, til tross for varslet kontroll fra Statens vegvesen.
Flere av vogntogene som ble tatt med overvekt var på vei til deponiet Noah Engadalen i Nittedal kommune rett nord for Oslo.
Riksvei 4 er er hovedveien til deponiet, og fredag før helgen var kontrollørene igjen på plass. Da observerte de at det kom tomme vogntog ut på riksvei 4, men ingen som kjørte inn veien som leder til deponiet.
- Da vi så at det kom tomme vogntog ut på veien, følte vi på oss at det var noe som ikke stemte. Så vi kjørte opp til Gamleveien som går parallelt med riksvei 4, sier Bjørn Uno Rogneby fra Statens vegvesen.
Gamleveien er en alternativ vei til Noah Engadalen, men den er ikke dimensjonert for tunge kjøretøy. Veien er klassifisert som en BK tung 8/40-vei, noe som betyr at tillatt totalvekt er 40 tonn.
- På Gamleveien traff vi raskt på et vogntog som var på vei til deponiet, og vi fikk kontrollert vekten. Vogntoget veide 50.700 kilo, noe som er 10.700 kilo mer enn tillatt totalvekt på denne veien, sier Rogneby.
Det ble 46.700 kroner i forelegg.
Gamleveien er strekningen på fylkesvei 1528 som går inn ved Glømmi Sport på Rotnes, og kommer ut igjen like etter deponiet Noah Engadalen.
- Som vi tenkte ble det altså benyttet en bakvei til deponiet. Denne veien er svingete og trang, og egner seg ikke for så store vogntog. Bærelaget i veien er altfor dårlig, og derfor er den en BK tung 8/40-vei, sier Rogneby.
Sjåføren forklarte at en kompis hadde tipset om denne veien, og at vedkommende fulgte gps'en. Hadde vogntoget kjørt på riksvei 4 hadde det vært innenfor reglementet.
- Vi vil fortsette med kontroller slik at de som kjører til deponiet forholder seg til de lovene og reglene som gjelder, sier Rogneby.
Regler skal respekteres og overholdes
Gunnar Knutsen AS er en av transportfirmaene som kjører mange lass til Noah Engadalen. De har hatt biler som er tatt med overvekt, og etter forrige ukes hendelser har de satt stort fokus på at de skulle kjøre med riktig antall tonn på bilene.
- Holdningen for å kjøre overlass til Engadalen er lik som den er for all annen transport som utføres på offentlig vei. Vi skal utføre transport i henhold til lover og regler som er for lastebiltransport i dette landet. Disse skal respekteres og overholdes, sier daglig leder Frank Vestveit.
- Vi intensiverer dialogen
Daglig leder ved Noah Engadalen, Egil Solheim, sier at dialogen med de som leverer til deponiet er intensivert den siste tiden.
- Dette er noe vi jobber mye med om dagen, og vi har løpende dialog med våre kunder om dette. Dialogen er intensivert etter den første kontrollen.
- Hva kan dere gjøre for å hindre at vogntog som leverer til dere kjører med overvekt?
- Vårt ansvar starter når bilene kommer inn til oss. Vi har som nevnt tett og god dialog med våre kunder om dette slik at de kan følge opp sine sjåfører løpende. Jeg oppfatter at våre kunder tar dette alvorlig, og at de har gode planer for å få bukt på problemet. Fra vår side planlegger vi en informasjonskampanje til sjåførene som kommer til oss rundt dette nå i februar. Videre synes vi det er bra at Statens vegvesen intensiverer stikkontroller på veiene rundt mottaket, sier Solheim.
Opphav og kilder: Statens vegvesen