Sjekk bildene av fiskeblodvann som renner: Liten bedring så langt
PROBLEMET SOM VEDVARER:
Før jul 2020 ble det signert en bransjestandard som skal stoppe avrenning fra fisketransportene. Drøye to måneder etter er det fortsatt veldig mye arbeid som gjenstår før vi kan se noe resultat.
Hundrevis av vogntog frakter fisk på norske veier hver dag, og avrenning er fortsatt noe som svært hyppig dukker opp i kontrollrapportene fra Statens vegvesen.
- Vi ser ofte vogntog som det renner av, sa Kenneth Holm Vestby, leder for utekontrollen til Statens Vegvesen ved Krossmoen Kontrollstasjon.
I vår tidligere artikkel Avrenning gjør veiene farlige forteller han at det i noen av hengerne står 10 centimeter høyt med vann og blod, og når de åpner dørene renner dette ut.
Dette er hva tungt.no har fanget opp den siste uken:
- På Krossmoen kontrollstasjon ble det tirsdag kveld denne uken gitt bruksforbud til fem fisketransporter grunnet store avrenninger fra lasten.
- Samme kveld fikk vogntog på Stord bruksforbud på grunn av avrenning fra laksetransport.
- På Malvik fikk tre vogntog bruksforbud på grunn av avrenning og store istapper.
- I Førde fikk fem vogntog bruksforbud på grunn av avrenning.
- Bruksforbud ble også gitt i Steinkjer og Følling, på Seljestad, i Odda, i Bergen og på Romerike.
Artikkelen fortsetter under de talende bildene, alle fra diverse utekontroller nylig.
Standarden ble signert i november i fjor
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har sammen undertegnet en standard som inneholder tiltak mot avrenning fra fisketransport på norske veier.
Tungt har på nytt kontaktet NLF om saken.
- Vi forankret og undertegnet en bransjestandard før jul, og den har så vidt begynt å fungere. Det er tidlig fase nå, men det som er gledelig er at sjømatbedriftene har tatt et ansvar her, sier Roar Melum, regionsjef i NLF Trøndelag.
- Sjømatbedriftene må ta et ansvar for å bedre forholdene og sikkerheten ute på veiene, og så langt har de vært positive til det, sier Melum.
- Hva er veien videre nå?
- I begynnelsen av denne måneden skal det komme en innkalling fra Mattilsynet hvor vi og Statens vegvesen skal møtes. Der skal de konkrete tiltakene hos sjømatbedriftene og innenfor transportnæringen drøftes, sier Melum.
Arbeidsgruppen har jobbet frem en standard. Nå jobbes det spesifikt med tiltakene i ulike instanser, blant annet hos NLF og Sjømatbedriftene.
- Det viktigste nå er at sjømatbedriftene nå virkelig har brettet opp armene og ønsker å ta et ansvar for riktig utvikling, sier Melum.
Bransjestandard - mot avrenning fra sjømattransport på vei
Dette er de åtte punktene som utgjør bransestandarden underskrevet av Norges Lastebileier-Forbund og Sjømatbedriftene.
- Innføring av elektronisk fraktbrev, og at bruk av dette blir gjort obligatorisk med iverksettelse fra 1. juli 2021. Dette for blant annet å sikre lastens art og opprinnelse.
- Det innføres krav til temperaturlogg, og at denne skal kunne dokumentere temperatur gjennom hele transportetappen. Temperaturlogg skal gjøres tilgjengelig for relevant kontrollmyndighet, og til opprinnelig avsender av varen.
- Ved stans av vogntog med avrenning skal avviket rapporteres direkte til avsender/oppdragsgiver.
- Sjømatbedriftene vil fremheve og tydeliggjøre i sitt arbeid ovenfor sjømatnæringen at man benytter trygg transport med ansvarlige transportører, som kjører trafikksikkert, miljøvennlig og tilbyr norske lønns- og arbeidsvilkår. Sjømatbedriftene vil anbefale alle sine medlemsbedrifter å benytte seg av godkjente kvalitetssystemer.
- Det etableres et kabotasjeregister innen 2021. Formålet med et slikt register er å gjøre det enklere å gjennomføre kontroll, og forsikre oss om at den transporten som gjennomføres i Norge foregår i henhold til norsk lovgivning.
- Det innføres en begrensning ved antall underleverandører man kan benytte ned i kjeden. Det settes et tak på totalt 2 ledd, inkludert hovedtransportør.
- Dokumentere at fisken har riktig kjernetemperatur før lasting. Kjernetemperaturen skal fremgå av fraktbrevet.
- Sjømatnæringen- og transportnæringen har klare forventninger til at leverandørindustrien driver frem innovative og konkurransedyktige løsninger som bidrar til utvikling tette og bærekraftige fiskekasser.
STANDARDKAMERATENE: Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF (f.v.), administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene, regionsjef Trøndelag Roar Melum i NLF og fagleder Jan Ivar Moen i Statens vegvesen. Her fra Statens vegvesens kontrollstasjon på E6 Malvik i Trøndelag. Foto: NLF
Opphav og kilder: Tungt mfl