PostNord Norge 2020: Økte resultatet med 86 prosent
– Inntekts- og resultatforbedringen skyldes i hovedsak en uvanlig sterk vekst i netthandelen drevet av smitteverntiltakene under covid-19.
Pakkeveksten forsterket seg i fjerde kvartal, som alltid har høyere omsetning enn resten av året på grunn av Black Week og julehandelen, sier adm. direktør Robin Olsen i PostNord Norge.
39 prosent flere pakker i fjerde kvartal
PostNord Norge hadde en vekst i antall pakker til forbrukere på 39 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme periode i 2019. Antall pakker som ble hentet i butikk økte med 49 prosent og hjemlevering med 127 prosent i samme periode.
Tredobler kapasiteten
PostNord forbereder seg på at netthandelen vil fortsette å øke også etter at covid-19 er forbi.
– Derfor investerer vi i nye terminaler, utvikler smartere løsninger og forsterker tilbudet innen både butikk- og hjemleveringstjenester, sier Olsen.
Planen er blant annet å tredoble sorteringskapasiteten i Norge innen 2025 med nye terminaler. PostNord utvidet godsterminalen på Langhus høsten 2020 med 10.000 kvm og doblet dermed kapasiteten til mer enn 100.000 pakker i døgnet.
PostNords ambisjon er å være utslippsfri innen 2030, og vil i Norge fase inn 100 elektriske varebiler i 2021 og ytterligere 100 i 2022. Samtidig legges en plan for hvordan tunge kjøretøy skal skiftes til null- eller lavutslippskjøretøy.
– Klimameldingens forslag om å øke kostnadene per tonn CO2 til 2000 kroner per tonn CO2 innen 2030, vil gjøre investeringer i tunge null- og lavutslippskjøretøy enklere å forsvare. Men dette må følges opp med gode støttetiltak hos Enova, sier Robin Olsen. Foto: Peter Phillips
Opphav og kilder: PostNord