23948sdkhjf

Elektrisk lastebil: Sugen på strøm? Enova blar opp nå

Tom Wilhelmsen har gått i front. Nå vil Enova gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy.

NYE BILER OG MILJØ:

Den statlige pengesekken Enova lover i en melding i dag at de nå justerer tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen.

- Vi ser en betydelig økning i aktiviteten innen nullutslippsløsninger for landtransport. Samtidig er det behov for støtteordninger som gjør dette til et konkurransedyktig alternativ i en tidlig fase, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland.

Forenkler søknadsprosessen

Enova har de siste årene har gitt støtte til elektriske lastebiler og turbusser, men om følge av økt interesse og etterspørsel,  samt at de største produsentene lanserer serieproduserte tunge lastebiler, har Enova sett et behov for en enklere ordning, hvor man får raskere svar og som krever mindre administrasjon.

-Transportsektoren står for en tredel av norske klimagassutslipp. Enova skal være en avgjørende drivkraft i omstillingen til lavutslippssamfunnet, og denne satsingen skal bidra til at enda flere ser fordelene med utslippsfrie tunge kjøretøy, sier Fottland. Med regjeringen i ryggen.

– Regjeringen har lagt frem en klimaplan. For å nå målene må vi omstille alle deler av transporten, inkludert tungtransporten. Gjennom nullutslippsfondet setter Enova fart på utviklingen og gjør det mer attraktivt med nullutslippsløsninger for tyngre kjøretøy, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Norge som tidlig marked

Enova erfarer at markedet for elektriske lastebiler utvikler seg i riktig retning. De internasjonale produsentene utvikler stadig teknologien og her hjemme er transportselskaper i ferd med å bygge kompetanse og erfaring ved bruk av slike kjøretøy.

- Det vil være en fordel for Norge å skaffe seg driftserfaring med tyngre nullutslippskjøretøy. Vår kunnskap og erfaring vil kunne være viktig for de internasjonale produsentene og slik vil vi kunne ta en posisjon som et tidlig marked for denne typen kjøretøy. Enovas rolle vil være å bidra til at etterspørsel etter denne type kjøretøy og erfaring med bruk oppnås raskere og i større omfang enn det ellers ville gjort, sier Fottland.

Enova setter opp et eget webinar om den nye ordningen torsdag 11.mars.

Opphav og kilder: Enova pressemelding

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157