23948sdkhjf

Med farget diesel og null adblue på toppen av det hele!

Norsk vogntogsjåfør med antatt feilrekord i kontroll på Løten fikk stor oppmerksomhet i går. Nå har vi fått en oppdatering.

TRANSPORTKRIM:

Aller først - vi som er litt engstelig for straffen for å glemme å bruke blinklys ut av rundkjøringene: Vi lurer jo litt på hvilken konsekvenser dette får?

Oppsummering:

En velbrukt trekkvogn dundrer gjennom natten og blir forsøkt vinket inn til kontroll. Bak rattet sitter en sjåfør uten førerkort, med en ukalibrert skriver uten sjåførkort, med felikoblet henger uten bremser eller registrering og et falskt litauisk regskilt. Og last uten sikring.

Han har altså alle gode grunner til å ikke stoppe for kontroll. Selv om akkurat det velbrukte trekket med å gjemme seg på en sidevei var fåfengt denne gangen.

Og nå har de gode kvinner og menn på Ånestad kontrollplass funnet enda mer å dype fingeren i:

Avgiftsfri diesel

- Det ble tatt dieselprøve og denne viser at vogntoget kjørte på avgiftsfri diesel. Prøvene  er sendt til tollvesenet for analyse og videre behandling. Henger var avregistrert i Litauen i 2014. Skiltet som var påmontert stammer antagelig fra en traktor i Litauen. Rensesystemet for avgass på motor var også ute av drift.  

Det skriver vegvesenets mann Steinar Kroken fra de utvidede prøvene av vogntoget.

Vil noen formidle kontakt?

Antagelig er det helt sikkert flere enn oss her i redaksjonen som gjerne skulle hatt en prat med denne meget kreative kvinne elller mann:

- Hva tenkte du da?

Aller mest er vi faktisk interessert i historien bak, hva det startet med og hvordan det bygget seg opp. Ut fra stilen og lasten og den avgiftsfrie dieselen alene, er det jo mulig å spekulere frem en god historie.

Om hovedpersonen leser dette, eller om noen som kjenner vedkommende kan formidle: Dette ser jo ut til å være ny norgesrekord i feil og mangler i en enkelt kontroll, og vi vil gjerne komme i kontakt med deg for å høre din side av saken. 

Mail til desken@tungt.no eller send melding/PM på tungt.no på facebook/messenger. Alle tips behandles og forblir anonyme med mindre man ønsker å stå frem.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11