Volvo I-Shift også i elektriske og selvkjørende lastebiler
TEKNOLOGI I LASTEBILER:
Volvo har sendt oss en fin påminner i dag om at I-Shiftkassen allerede er 20 år.
Hittil har våre vestsvenske venner levert over én million lastebiler med denne kassen, som i dag er standard i alle Volvo FH, FH16, FM og FMX lastebiler.
Nytt i årets biler Change direction
I løpet av de 20 årene har I-Shift også utviklet seg, og selv er jeg ekstra fan av dobbelklutsjkassen.
Nytt på de bilene som ble lansert i fjor og snart kommer på markedet, "Change Direction"-funksjonen, virker også som en ganske fiffig løsning:
Denne hjelper til å endre kjøreretning uten at du trenger å bruke bremsepedalen. Det vil antagelig nyttig for kjøring i bygg og anlegg, skogbruk og gruvedrift, hvor det er vanlig med mye frem og tilbake i lav hastighet.
Girkassen skal leve lenge ennå
Men selve NYHETEN i denne meldingen finner vi helt i bunn av teksten fra Vovo:
- I-Shift vil spille en viktig rolle i vår reise mot elektromobilitet. Som automatiseringsteknologi har I-Shift evner som vil bidra til Volvos fremtidige, selvkjørende transportløsninger, forteller Pär Bergstrand, som er sjef for Volvo tunge transmisjoner.
For det betyr jo folkens, at selv i elektriske Volvo-biler vil det fremover sitte en solid og mekanisk girkasse. Og det er ingen teknologisk selvfølge. Med dagens elektrotekno kan man like godt se for seg at motorene sitter ute i hvert hjul uten behov for noen form for giring.
Opphav og kilder: Volvo trucks pressemelding