Likhet for loven: Dansk politi bøtelegger juks med kabotasje-lønn
EUS VEIPAKKE FÅR KONSEKVENSER:
Kravet om dansk lønn og ansettelsesvilkår til utenlandske sjåfører som kjører kabotasje i Danmark har vært gjeldende fra 1. januar i år.
Danske myndigheter har likevel praktisert en «myk» overgangsperiode med informasjon og veiledning heller enn hard straff. Nå, eller helt presist fra 1. april, er den perioden over, og politiet er klare til å bøtelegge utenlandske transportører.
Det er vår danske søster – transportmagasinet.dk – som melder dette i dag. Reglene er en del av EUs veipakke, og skal både hindre sosial dumping og bidra til like konkurranseforhold.
Er norsk lønn god nok?
Nå skulle man kanskje tro at norske transportører som har biler nedover til Danmark og slumper til å ta en kabotasjetur uansett vil gå «fri», men hvem vet? Er norsk lønn god nok i Danmark?
Og for norske vareeiere som har transport som er innom et ledd med danske kabotasje, enten de vet det eller ei, de kan egentlig være en smule oppmerksom på mulige prisøkninger.
Eller underleverandører som faller ut. Blir det for dyrt å kjøre i Danmark, kan det godt hende norgesturene også blir for dyre - i det minste om man skal gjøre det lovlig ellers. Altså at man må inn og ut av landet tilstrekkelig ofte med en reell transport.
Merk ellers at de nye reglene også gjelder dem som kjører vei-delen av kombinert transport.
Tre gode råd til dem som har biler i sving i Danmark:
- Husk å registrere kabotasjetransporten i Registret for Udenlandsk Transport (RUT)
- Du må vite hvilke minste timelønn sjåførene har krav på.
- Og ikke minst: Sjåførene må ha med dokumentasjon i bilen.
Opphav og kilder: transpormagasinet.dk