31 rederier kjemper om jobben: Grønn massetransport på sjøen
31 rederier konkurrerer om muligheten til å bygge og drifte to selvlossende, grønne bulkskip for Veidekke. Hvert av de to skipene vil være på 3.000 dødvekttonn.
Det var i januar at Veidekke signerte avtale med Grønt Skipsfartsprogram (GSP) for å jobbe fram kontrakter for to nye skip. Det er et klart krav at skipene, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten for Veidekke, skal ha hydrogendrift.
Les også: Skal bygge to hydrogendrevne skip for massetransport
Skipene skal i tillegg kunne seile på energi generert fra diesel, bio-diesel eller el-diesel – en såkalt dual fuel løsning.
- 25 av de 31 rederiene er nå offentliggjort. Seks ønsker ingen oppmerksomhet om sin deltakelse i konkurransen, sier Pernille Mølbak, ansvarlig prosjektleder ved GSPs Servicekontor for Flåtefornyelse.
31 rederier også interessert i Felleskjøpet og HeidelbergCement-skip
Det er i følge Mølbak tilfeldig at antallet rederier som konkurrerer om å bygge og drifte Veidekkes to skip er eksakt det samme som antallet rederier som startet i en tilsvarende konkurranse for å bygge og drifte ett lignende skip for Felleskjøpet og HeidelbergCement. Mange navn inngår begge steder.
Ett skip – to typer last
Det aktuelle skipet er et selvlosssende bulkskip på 5.000 dvt. med minimum 6.000 m3 lastekapasitet. Skipets lengde skal være inntil 105 meter. Maks dypgang 6,5 meter.
Skipet skal ikke ha utslipp av klimagasser under operasjon – verken til sjøs eller i havn. Minste rekkevidde under normale seilingsforhold og vær skal være 500 nautiske mil.
Skipet skal i hovedsak seile med korn for Felleskjøpet fra Østlandet til Sør-Vestlandet for så å ta stein og pukk som returlast for HeidelbergCement.
Det stilles krav om at skipet skal kunne gjøre en seilas – tur-retur på mindre enn en uke, igjen under normale seilingsforhold og vær. Forventet seilingshastighet vil da være 8-10 knop.
Opphav og kilder: Veidekke / Grønt Skipsfartprogram / DNV AS