Jernbanestopp til mai – minst
Bane NOR mottok NGIs områdestabilitetsrapport 29. januar, som konkluderte med at sikkerheten i skråningen mot Moss havn er lavere enn antatt, og at det er behov for betydelige tiltak for å bedre stabiliteten, melder Moss Avis.
Trenger ny informasjon
Dobbeltsporutbyggingen foregår midt i et stort kvikkleireområde, og mange i Moss er engstelige.
«Derfor besluttet prosjektet å ta en pause i arbeidene i sentrum inntil vi fikk tatt inn den nye informasjonen i våre planer og prosjektering. I tillegg har vi gjennomført en risikoanalyse som sikrer at vi gjennomfører de nye tiltakene med så lav risiko som mulig», opplyser Bane NOR i et nyhetsbrev.
De ser foreløpig ikke for seg at arbeidene i Kransen kan gjenopptas før tidligst i løpet av mai måned, og påpeker at de ikke starter opp før alt er på plass.
Uavhengige kontroller
«Siden oppstart av hovedarbeidene i 2019, har det meste av arbeidene handlet om grunnstabiliserende tiltak i sentrum. Omfanget av ny planlegging og prosjektering som vi måtte ha på plass før risikoanalysen har vært større enn det vi først antok, så det tar fortsatt noe tid før vi kommer i gang igjen med arbeidene i Kransen», opplyser selskapet.
Mens det er arbeidsstans har Bane NOR bedt om to uavhengige kontroller av områdestabilitetsrapporten. Dette vil bli utført av Multiconsult og Structor, og de forventer at dette ferdigstilles i midten av april, heter det i nyhetsbrevet fra Bane NOR.