Retro: Truet med å stenge NSB-terminal
SEPTEMBER 1993: NSB Gods i Stavanger hadde fått kniven på strupen; dersom ikke støynivået ble kraftig redusert ville helsesjefen i Stavanger stenge terminalen.
Ett av flere tiltak som ble satt i verk var anskaffelsen av en ny og godt støydempet containertruck. Ifølge Svetruck var maskinen den første store containertrucken i verden som var utstyrt med en nyutviklet hydrostatisk drevet og variabel kjølevifte som slo seg av og på ved behov.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1993:
Dynamisk logistikk hos Dyno
De siste årene hadde Dyno Nobel oppnådd oppsiktsvekkende resultater gjennom bevisst innsats på å strømlinjeforme sin logistikkfunksjon. Transportkostnadene var blitt redusert med 85 prosent og feilprosenten i forbindelse med kundeleveranser var gått ned fra 6 til 0,08 prosent i løpet av ett år. Ferdigvarelagrene var skåret ned med nesten 30 prosent. Selskapets store logistikkprosjekt REMA hadde gitt tre til fire ganger så store kostnadsbesparelser som prosjektet hadde kostet på et år. Dyno Nobel kommer temmelig nær betegnelsen et ideelt logistikkforetak, konkluderte vi.
AGV hos kjeks-produsent
Første gang vi så en AGV eller autotruck var i 1993 da den svenske produsenten BT Systems inviterte den internasjonale fagpressen til Göteborg Kex i Kungälv. Her hadde de gode erfaringer med syv WGL-trucker (WireGuided Lifter) som de benevnte dem den gangen. De ble brukt til å transportere emballasje til pakkemaskinene den ene veien og transportere ferdigvarer ut på lageret den andre veien. Tilsammen gjennomførte de 500 palletransporter per dag og sparte selskapet for store lønnskostnader.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 8-1993