Årets tyngste løft så langt?
Det kreves vogner med totalt 88 hjul for å gjennomføre det som trolig er årets tyngste løft innen samferdsel så langt i år.
Det mener Nye Veier og Veidekke som bygger jernbanebro i Brumuddal. Selve løftejobben og transporten starter fredag og avsluttes senest onsdag morgen.
Med ny og bred jernbanebru over Strandsagvegen nærmer det seg dermed ferdigstillelse av ny trafikksikker adkomstvei fra nybygd E6 til Brumunddal sentrum.
- Dette er en komplisert operasjon som skal pågå over flere dager, men vi er trygge på at jernbanebrua sakte men sikkert kommer på plass i løpet av de få dagene vi har til rådighet under det planlagte togstoppet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Bygd ca. 200 meter fra der den skal stå
- Den skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver. Operasjonen sysselsetter omtrent 50 mann, inkludert mannskaper fra Bane NOR og Nye Veier, sier Moshagen.
Det jobbes døgnkontinuerlig i perioden det er innført stopp på jernbanen. Først skal eksisterende jernbanebru rives og fjernes. Videre skal det graves ut og flyttes ca. 9000 kubikk med masser, så starter grunnarbeider for ny konstruksjon og legging av kabler og rør m.m.
- Til slutt kjøres og løftes den 1200 tonn tunge konstruksjonen på plass, alt som trengs monteres og det klargjøres for togtrafikk, sier Moshagen.
Sperret område
Området sperret av for alle andre enn de som skal utføre selve oppdraget. Jernbanebrua over Strandsagvegen er den fjerde jernbanekonstruksjonen Nye Veier bygger i forbindelse med E6-utbyggingen i Innlandet, i tillegg til alle andre arbeidene de har hatt med nærføring til Dovrebanen.
Undergangen i Strandsagvegen åpner for trafikk før sommerferien fram til Langmoen (Mattilsynet/Tine). Resterende strekning opp mot fylkesvei 184 (Ringsakervegen) åpner etter ferien.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Nye Veier