23948sdkhjf

Det måtte komme: Jost lager svingskive som kobler seg selv

For hvem skal ellers koble i en førerløs bil?

TEKNOLOGI, LASTEBILER OG AUTOMASJON:

Ja, jeg også er skremt av tanken på selvkjørende lastebiler - hvem skal jeg skrive for da liksom? Kommer førerløse lastebiler til å lese Tungt og kommentere på facebook? Neppe.

Men fortvil ikke, det er fortsatt lenge til - om det noen gang skjer. Det neste tiåret kan vi helt sikkert nyte vorspielet med mange fine nye funksjoner i moderne biler.

En greie som kommer er automatisert tilkobling og frakobling av traller. Jost er antagelig fremst i rekken med dette systemet, og som du finner i katalogen deres her.

KKS automatisert kobling

KKS er det foreløpig ikke helt lett forståelige navnet på Jost sitt automatiske koblingssystem. Den ene Ken står nok for "kupplung" eller noe :)

Med systemet kan tilhengeren kobles til og fra med fjernkontroll fra førersetet. Uten manøvrering, uten å klatre ut og inn i kabinen, uten å sveive labbene og uten at man selv må koble luft- og strøm.

Fordelene er åpenbare: Mer komfort, mindre stress, mindre risiko, spart tid etc etc.

Om vi nå har forstått tysken riktig, består koblingssystemet av en rekke moduler som jobber sammen. Selve svingskivekoblingen heter KKS 42, som jobber sammmen med den elektriske styringen av labbene E-Drive, sammen med diverse sensorer, det automatiske smøresystemet LubeTronic, KKS-fjernkontrollen og den ISO-standardiserte KKS-kontakten. Puh!

Sparer 50 prosent tid

KKS 42 åpner og låser automatisk ved hjelp av en pneumatisk sylinder, og KKS-kontakten på svingskiven er "ansvarlig" for riktig kobling av luft og el og ABS / EBS-ledninger.

Når hengeren er tilkoblet, kommer tilhengersensoren inn i bildet, slik at når svingskiven er kontakt med tilhengeplaten etter at chassiset er løftet, skal trekkvognen bare trilles bakover til kingpin lukkes forsvarlig. I følge Jost overvåkes den riktige plasseringen av kingpin og riktig låsing i svingskiven av sensorer som signalisere til sjåføren via fjernkontrollen.

Det er riktig så mange sensorer inne i bildet her - en kjent risikofaktor - og det går heller ikke helt klart frem om systemet også tar over manøvreringen av bilen, men i følge Jost er reell tidsbesparelse per kobling 50 prosent.

Men hvem kan ha glede av dette?

Koster litt mer + men sparer tid - og den ukjente faktorer ved om sensorer tåler tøft miljø =?

I starten kan likningen over oversettes til at dette kan være et godt verktøy for dem som rangere mye og ofte - og for dem som kobler under vanskelige forhold eller av annen grunn kan trengere å dokumentere at evt feil eller skade ved kobling ikke kan lastes sjåføren...

Blir spennende å se hvilke norske transportmiljøer som er kjappe til å utnytte fordelene i paksis.

Opphav og kilder: Jost Truck & Trailer

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08