23948sdkhjf

Farlig trend blant unge lastebilsjåfører

- Jeg forteller sjåførene at skulle de forårsake en ulykke, så er denne ombyggingen svært negativ for dem, sier kjøretøykontrollør Knut Sylta i Statens vegvesen.

UTEKONTROLL OG SETETRØBBEL:
- Vi ser at spesielt yngre vogntogsjåfører fjerner bunnrammen til førersetet. I tillegg kjører de uten luft i setet slik at sikten ut frontvinduet blir altfor dårlig, sier Sylta.

De siste månedene har kontrollørene i utekontroll vest sett at dette er en gjengående trend. Rundt ti biler er stoppet hvor sjåførene har endret innfestingen på setet ved å ta vekk en del av seterammen og senket setet helt ned. Den siste ved en kontroll på Halhjem E39 i går.

- Dette går utover sikten som sjåførene skal ha. Noen har også hatt et bord i vinduet, og da er sikten enda dårligere, sier Sylta.

Må være godkjent

En endring i setekonstruksjonen er en så vesentlig ombygging av bilen at den må godkjennes.

- Dette går på sikkerheten rundt sikt, og ikke minst innfestingen av setet. Vi vil kreve at ombyggingen er dokumentert av en leverandør som Scania eller Volvo, og deretter må bilen inn på en trafikkstasjon for visning og få godkjent ombyggingen der, sier Sylta.

Han legger til at de har fått signaler fra leverandørene om at de ikke vil godkjenne en slik ombygging. De ønsker at alt skal være originalt, slik det er godkjent fra fabrikken.

- Ved å ta vekk den originale seterammen, og sette inn en ny, endrer man konstruksjonen på bilen. Det i seg selv er ikke lov uten godkjenning, sier Sylta.

Konklusjonen er at all ombygging av en bil må dokumenteres, og kontrollørene fra Statens vegvesen vil være ekstra nøye på det fremover.

Denne seterammen er original fra Scania, og godkjent.

Betydelig mindre sikt

Han har ikke gjort noen konkrete målinger, men alle vet at en lastebil i utgangspunktet har en blindsone foran.

- Når man i tillegg senker setet og legger ryggen bakover, så blir denne blindsonen vesentlig større. Ved en ulykke hvor en person blir påkjørt, og bilen har en uoriginal seteramme og senket sete, ville det vært meget negativt for sjåføren, sier Sylta.

Han legger til at alt hvis man begynner å endre på konstruksjonen i en bil, kan det bli farlig. Hvis setet slites løs i en kollisjon fordi det ikke er montert riktig eller med feil bolter, så vil sjåføren i verste fall forsvinne ut av førerhytta med setet hengende fast i seg.

Reaksjon fra vegvesenet

De som stoppes i kontroll med en slik endring på setet vil få en teknisk mangelapp, med krav om å vise bilen på trafikkstasjonen. Er det i tillegg montert et bord som sperrer for sikten så får de bruksforbud inntil det er fjernet. Hvis dette skjer gjentatte ganger så kan de bli anmeldt til politiet.

- Dette gjelder ikke bare de som er ønsker å style bilene sine. Vi ser det også på "vanlige" lastebiler. Vi stoppet blant andre flere biler fra samme firma hvor setekonstruksjonen var endret, og vi tok kontakt med daglig leder. Vedkommende ville ta tak i dette, for slik skulle det ikke være i deres bilpark, sier Sylta.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11