23948sdkhjf

Et riktig løft for Renault

Nytt design fra Frankrike i år, bla. mindre lys og mer lakk.

RENAULT T OG C OG K:

De har gått litt stille i dørene i år, franskmennene, men dette designløftet taler jo også for seg selv.

Og det er ikke bare designet - vi snakker om et større løft på alt fra komfort og teknikk til finslige detaljer. Dette skal være den største faceliften siden 2013.

Fra førersetet vil man sette pris på nytt treveis justarbart ratt. Både tilt og avstand justeres med fotpedal, så man kan ha begge hender på rattet ved justering.

Også setene skal være forbedret, både i utvalg og stoffer. Samtidig er det gjort forbedringer av små og store lagringsplasser, inkludert smarte holdere for telefon og nettbrett med tilhørende USB-tilganger.

Også sengen har fått sitt, med 13 prosent tjukkere madrass, og det er installert lydanlegg fra Focal - uten at denne skribenten kjenner det hifi-merket fra før.  

Utvendig, men til hjelp for sjåføren, kommer alle bilene nå med LED-lys - og det er også LED i døråpningen for nattlig sikkerhet inn og ut av bil.

En ny funksjon ved parkeringsbremsen er forøvrig at den automatisk setter på rattlås. Hensikten skal være å redusere sjansen for at bilen likevel vil begynen å flytte på seg.

Med tanke på bileieren antyder Renault en drivstoffbesparelse på 3 prosent. En del av dette kommer fra bedre aerodynamikk, og en del av dette kommer fra smartere prediktiv cruisecontrol, som blant annet har fått det populære prinsippet "pulse and glide" - som vel kan kalles det stikk motsatte av jevn kjøring... 

For å forenkle vedlikeholdet er bilen temmelig oppkoblet, og har fått en såkalt forutseende vedlikeholdspakke som skal oppdage og forebygge feil før de skjer. Og dessuten melde inn vedlikeholdsbehovet til verkstedet før bilen ankommer.

Oljeskiftintervallene kan strekkes til 150.000 km på 13-litersmotoren.

Opphav og kilder: Renault

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.074