23948sdkhjf

Kjørt: Toyota Hilux 2,8 SR+ Invincible X – Endelig komplett

Du kjenner den er raskere, sterkere og bedre på veien.

Det kom egentlig litt overraskende på oss i juni i fjor. At Toyota skulle "biffe" opp Hilux med større motor både i volum og effekt. I disse tider, med Co2-spøkelset og gigantbøter som truer bilprodusentene i Europa...og Toyota som skulle kutte ut "alle dieselbiler" for noen år tilbake og som satser på hydrogen og elbiler. 

Men nå er den her, legenden, den udødelige Hiluxen, endelig komplett med sterk drivlinje så du slipper at automaten ikke får bestemt seg for hvilket trinn den skal bruke opp en motbakke. (for det er jo litt flaut når du kjører en tøff pickup)

Foto: Fredrik Saugstad

Tydelig sterkere

Hilux har i mange år kun vært tilgjenglig med 2,4-liters diesel med 150 hester og 400 Nm har vært bra nok for mange (det må vi jo innrømme når vi ser hvor den har ligget på reg-statistikken). Med Invincible-pakka kan du velge 2,8-literen med 204 hk og med sekstrinns automat får man 500 Nm i dreiemoment. Du føler raskt forskjellen når du prøver den. Fra 0 til 100 tar det 10 sekunder (2.8 sekunder raskere enn den nåværende 2.4-literen) ikke det at det er så viktig på en pickup men, om du ligger i 60 km/t og skal øke til 100 km/t føles det utvilsomt raskere. Og med henger er den selsvagt også merkbart sterkere, du kan kjapt glemme at du har noe bak der.

En ting som vi kunne ønsket oss er litt mer rafinert lyd fra motoren, men så har aldri Toyota vært så opptatt av sånne ting heller da. Forbruket vi oppnådde lå fra 0,93 til 1 liter på mila.

Foto: Fredrik Saugstad

Og hva ville markedet ha....

Du kan fortsatt velge 2,4-literen, men om vi ser på OFV-tallene, er det en ganske klar tale fra kundene om de syntes det var greit å få en grommere drivlinje.

Av de 360 Hiluxene som er registrert fra nyttår til 31.mars er 271 av disse 2,8-liter, mens 89 biler hadde 2,4 liter.

Foto: Fredrik Saugstad

Registrerte pickuper t.o.m. 31.mars: 360
(registringer hele 2020 i parentes)

  • Ranger: 370 (1.232)
  • Hilux: 360 (870)
  • D-Max: 278 (405)
  • Navara: 45 (273)
  • L200: 24 (247)
  • Amarok: 21 (883)
  • F-150 Raptor: 4 (6)

Bedre på veien

Hilux har aldri vært så god på veien som den har blitt nå. Den tar særlig ujevnheter og dårlig vei på en dempet og behagelig måte. Særlig ulastet er den bedre. Det er de justerte støtdemperne både foran og bak, i tillegg til bladfjærer med ny design og nye foringer som får æren.

Terrengegenskapene fikk vi ikke tatt for oss skikkelig, men den har 70 cm vadedybde og bakkeklaring på 31 cm bakkeklaring. På elendig grusvei får den bortimot topscore fra oss, det er tydelig at Toyota har jobbet med hjulopphenget her.

Pluss:
- Krefter som forjent
- Bedre kjørekomfort
- Tøffere

Minus:
- Fortsatt litt traust interiør
- Og litt traust motorlyd

Toyota Hilux SR+ Invincible X 2,8:

  • Motor: 2,755 cm3 rekkefirer DOHC 16 ventiler
  • Effekt: 204 hk
  • Dreiemoment: 500 Nm
  • Forbruk: 0,93 - 1,0 l/mil
  • Oppgitt forbruk: 0,78 l/mil
  • Co2: 204 g/km
  • 0-100 km/t: 10,7 sek
  • Toppfart: 175 km/t
  • Egenvekt: 2.185 - 2.205 kg
  • Tilhengervekt: 3,5 tonn
  • Vogntogvekt: 6,3 tonn
  • Pris fra: 576.200 kr
  • Pris kjørt: 630.340 kr
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125