Gjerstad Products bygger nordisk utstyrskonsern
– Vi er i en bransje som fortsetter å konsolidere. De små blir kjøpt opp av de store, eller de forsvinner fordi konkurransen blir for hard. Gjerstad Products sto etter hvert overfor et nærmest eksistensielt, strategisk valg; «spise eller bli spist». Vi valgte det første og har nå lagt en strategi om oppkjøp og organisk vekst, forteller daglig leder og eier Tor Kjetilson Moe. – Gjennom et større konsern vil vi kunne tilby våre kunder flere og stadig bedre produkter og god service, legger han til.
Markedsleder på utstyr til anleggsmaskiner
Gjerstad Products AS ble etablert som Gjerstad Mekaniske Verksted AS av Tor Kjetilson Moes far i 1964. I dag er selskapet markedsleder på utstyr til anleggsmaskiner i Norge. Det har også virksomheter i Sverige og Finland og styrer mot en omsetning på over 200 millioner kroner i 2021. Dette inkluderer også leveranser utenfor Skandinavia generelt og med stor vekst i USA spesielt.
Construction Equipment Group blir navnet på holdingselskapet i det nye nordiske konsernet, fortsatt med hovedkontor i den lille bygda Gjerstad på Sørlandet.
– Vi har en fantastisk gjeng med ansatte i Gjerstad. Gjennom årenes løp har organisasjonen bidratt til at Gjerstad har blitt en sterk merkevare og en bedrift med god lønnsomhet og store muligheter foran seg. Nå skal vi videre, og vi ønsker å ta posisjonen som en ledende, nordisk totalleverandør innen vårt felt til bygg- og anleggsbransjen. Dette innebærer også videre vekst innen drivstofftanker og energiløsninger samt en liten andel landbruksutstyr, sier Moe.
Han forteller at konsernstrukturen blir enkel: Gjerstad og de øvrige merkevarene vil leve hvert sitt liv der de jobber for å styrke sine respektive markedsposisjoner og lønnsomhet.
Har inngått partnerskap med Explore Equity
Oppkjøp blir sentralt i selskapets ambisiøse vekststrategi. For å muliggjøre satsningen, har virksomheten inngått partnerskap med Explore Equity, som nylig er kommet ombord og er med i den videre satsningen.
– Construction Equipment Group har allerede signert tre intensjonsavtaler og regner med å kunne lansere flere avtaler i tiden fremover, røper Tor Kjetilson Moe.
Ny konsernstruktur gir fordeler
Den daglige lederen tror det er mulig å skape fordeler med den nye konsernstrukturen; særlig innen produksjon, logistikk, salg og administrasjon. Kombinert med økt volum og effektiv kostnadsbase, vil konsernet ytterligere kunne styrke sin konkurransekraft og lønnsomhet til beste for kunder, ansatte og eiere.
– Til kundene våre kan vi tilby et enda bredere produktspekter, samtidig som vi fremdeles skal ha stålfokus på kvalitet, leveringspresisjon og konkurransedyktige priser. For våre ansatte betyr dette enda tryggere arbeidsplasser kombinert med spennende utfordringer og hardt arbeid. Vi er alle stolte og veldig motiverte, avslutter Moe.
Opphav og kilder: Gjerstad Products