DB Schenker har skaffet seg 17 elektriske varebiler
ELEKTRISK BYDISTRIBUSJON:
De 17 bilene kommer i tillegg til de 8 som allerede er i bruk.
Schenkers har som kjent ambisiøse mål om å løse all varedistribusjon i Oslo med null utslipp.
Ved etableringen av Oslo City Hub og omlegging fra diesel til elektrisk mener Schenker at Oslo så langt har fått miljøgevinst på ca. 400 tonn CO₂ i reduksjon pr. år.
Schenker skal dessuten fortsette å investere i "bærekraftig bydistribusjon" gjennom 2021, til målet om 100 prosent elektrisk distribusjon i alle større norske byer er oppnådd.
Dette er del av DB Schenker-konsernets globale målsetting om 100 prosent utslippsfri bydistribusjon innen 2030
Om MAN eTGE: Utvendig er det lite som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme. DB Schenker-bilene er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk..
eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri plassert i kjøretøyrammen.
De elektriske varebilene er utlevert fra MAN-anlegget på Fjellhammer hvor verkstedet er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.
Bildet er fra en intervju med MAN-sjef Lars B. Sand i TransportMagasinet tidligere i år, da bilene sto på gårdsplassen og ventet på klargjøring.
Opphav og kilder: Pressemelding MAN