E39 gjennom Lyngdal - vestlendinger valgt til jobben
ANBUD OPPDRAG OG KONTAKTER:
Det melder Nye Veier i formiddag. De er nå i konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.
Arbeidsfellesskapet med Sweco Norge AS som prosjekterende rådgive, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner.
11 kilometer ny E39
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal) – Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 km lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune. Strekningen inkluderer:
- 5300 meter vei i dagen
- 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
- To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
- To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
- Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.
Byggestart i år
Etter kontraktsignering i oktober skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.
Prosjektet E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest har blant annet som mål å ha null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
Opphav og kilder: Nye Veier i pressemelding