Schenker tar i bruk åtte Fuso eCanter
Elektrifiseringen til Schenker i Norge skjøt fart med etableringen av Oslo City Hub i 2019 og anskaffelsen av åtte elektriske MAN eTGE varebiler med et lasterom på rundt 11 kbm i tillegg til fem elektriske varesykler. I fjor var selskapet først i landet med å ta i bruk en 16-tonns Volvo FL Electric med 18-pallers skap og nylig tok selskapet i bruk ytterligere 17 eTGE.
Schenker har nå nådd målet om 100 prosent omlegging fra diesel til elektrisk innenfor Ring 3 i Oslo. Dette omfatter mellom 800 og 1.000 daglige leveranser og overgangen har ifølge Schenker bidratt til en reduksjon av CO2-utslippene i Oslo på ca. 400 tonn i året.
Nye eCanter til blant annet Stavanger og Bergen
Etter å ha nådd sitt første mål i Oslo satser Schenker nå for alvor også utenfor hovedstaden der selskapet foreløpig bare har hatt noen få elektriske biler utstasjonert i blant annet Bergen og i Bodø. Selskapet har som mål at de i løpet av året skal kunne utføre nullutslipps bydistribusjon i alle større norske byer og kommunikasjonssjef Nils-Petter Buer opplyser til tungt.no at de nye elektriske eCanter lastebilene blant annet vil bli brukt i Bergen og i Stavanger. De er utstyrt med et 12-pallers skap på drøye 26 kbm og er anskaffet gjennom en konsernavtale mellom produsenten Daimler og DB Schenker i Tyskland. Den norske Fusoimportøren Bertel O. Steen har kun bistått i leveransen, men vil selvfølgelig få ansvaret for service og ettermarked.
Les også: Først med Fuso eCanter i Norge
Selv om Posten allerede i fjor høst tok i bruk to tilsvarende eCanter er likevel ikke modellen kommet i ordinært salg her i landet.
Opphav og kilder: Daimler, Schenker, tungt.no