Jungheinrichs nye dobbeltstabler: Mest kompakt i klassen
Bransjeveteranen Arne Husborn i Jungheinrich Norge AS nøler ikke med å karakterisere dobbeltstableren som en «high runner» blant trucktypene som finnes på markedet. Årsaken til det er effektiviteten ved at to paller håndteres samtidig ved lasting og lossing og at den også kan brukes til flere andre oppgaver inne på lageret.
Jungheinrich ERD er lenge blitt tilbudt i flere plattformvarianter, men ingen av dem har gitt truckføreren 3-veis beskyttelse. Aller mest utsatt for skader er man med en fellbar plattform der fører står på utsiden av trucken. Langt bedre sikkerhet oppnår man med ståplattform som har høye sidevegger, men til gjengjeld har lengden på den utgående varianten resultert i såpass mange bruksbegrensninger at den har vært lite etterspurt.
Har blitt 300 mm kortere
Jungheinrich opplyser at den nye støttebenstrucken ERD 220i er utviklet for å gi føreren høyest mulig sikkerhet og komfort, i tillegg til at den skulle bli mer kompakt. Og for å ta det siste først: Ved å flytte batteriet fra standardposisjonen mellom plattform og gafler og i stedet integrere to Li-Ion-batterier i selve chassiset er modellen blitt hele 300 mm kortere enn dagens modell. Ifølge Jungheinrich gjør trucklengden på 1.065 mm også ERD 220i til den mest kompakte i denne klassen. Den kortere L2-lengden gjør sitt til at svingradiusen bare er 1.985 mm og Arne Husborn poengterer at den nye dobbeltstableren med ståplattform dermed også kan benyttes inne i reolganger.
De to batterimodulene som hver er på 130 Ah er plassert på hver sin side av drivmotoren og denne sentrale plasseringen i chassiset gir i følge produsenten en mer optimal vektfordeling som gir raskere akselerasjon og kjørehastigheter opp til 14 km/t. Batteriene kan enten lades med standard hurtigladere og som opsjon kan truckene utstyres med en integrert lader som gjør korte pauseladinger svært enkel siden den kan kobles til en vanlig stikkontakt.
Ved å flytte batteriet fra standardposisjonen mellom plattform og gafler og i stedet integrere to Li-Ion-batterier i selve chassiset er modellen blitt hele 300 mm kortere enn dagens modell. På bildet ser man også hvordan enden av den høyre sideveggen er buet innover og gir beskyttelse også bakover. Foto: Jungheinrich
Høyere sikkerhetsnivå og løftehøyde
Sikkerhetsnivået er blitt høynet ved at enden av den høyre sideveggen buer litt innover og således også gir føreren beskyttelse bakover. De nye modellene er også utstyrt med en sensor som registrerer når trucken er inne i en lastbærer og automatisk tenner arbeidslysene. De er også utstyrt med en automatisk og justerbar hastighetsreduksjon som for eksempel bidrar til mindre rystelser og støt ved kjøring over terskelen mellom rampe og lastbærer. Justeringen av den vektavhengige fjæringsdempingen skjer for øvrig enkelt ved hjelp av store knapper. Som opsjon kan truckene også utstyres med floor spot som er integrert i sideveggen og dermed godt beskyttet.
Ved hjelp av initialløftet til støttebenstrucken kan den som nevnt flytte to paller samtidig og et nytt mastprogram har økt løftehøyden på den øverste fra 290 til 376 cm.
Betjeningshendelen smartPILOT har automatisk sentrering av rattet og er utformet slik at truckføreren kan betjene alle truckfunksjoner med én hånd. For å oppnå best mulig komfort og ergonomi er den også høydejusterbar
Også ny palletruck
Jungheinrich har samtidig lansert palletrucken ERE 225i. Den bygger på samme plattform som ERD 220i, men er ikke utstyrt med mast og er derfor beregnet for ren palletransport over middels og lange avstander. Også den fremstår som langt mer kompakt enn dagens modell og har en trucklengde på snaue 900 mm.
Opphav og kilder: Jungheinrich