Trafikksikkerhet: Færre yrkessjåfører blir tatt for dette
BELTEBRUK:
Har yrkessjåfører blitt flinkere til å bruke bilbelte? Eller er det fortsatt mange som "lurer" kontrollørene?
Den siste uken har vi observert hyggelige tall i rapportene fra utekontrollen til Statens vegvesen. I et utvalg rapporter har vi summert nær 500 tunge kjøretøy som er observert for bruk av bilbelte, og kun to bilbeltegebyrer er skrevet ut.
Det var først i 1998 det kom et formelt påbud om bruk av bilbelte i nyttekjøretøy, men andelen som faktisk brukte bilbelte skjøt ikke i været av den grunn. I 2008, ti år etter at påbudet kom, brukte kun 52 prosent bilbelte i lastebilen. I 2019 var tallet 86 prosent.
Dette sier yrkessjåførene
Hvorfor yrkessjåfører ikke bruker bilbelte kan ligge i den tryggheten kjøretøyets størrelse gir, og delvis i kultur og tradisjon. Tungt har spurt et lite knippe yrkessjøfører om dere holdning til bruk av bilbelte.
Helen Kydland fra Sandnes: - Jeg bruker alltid bilbelte, uten unntak. Det mener jeg er utrolig viktig for sikkerheten, spesielt siden yrkessjåførene alltid er på veien.
Ole-Martin Jordheim fra Hemsedal: - Jeg bruker bilbelte når jeg kjører, om det skulle vere traktor eller lastebil. Selv om vi kjører mye rundt på gårdene innad i kommunene, da gjerne korte avstander, så bruker jeg belte. Er liksom noe som mangler når jeg ikke har det på.
Julie Regine Kåsa fra Kviteseid: - Jeg bruker alltid belte. Stor bil går hånd i hånd med store skader om det skulle skje noe, derfor er det viktig å gjøre seg sjøl tryggest mulig dersom uhellet er ute.
Geir Kjetil Sunde fra Ørsta: - På ordinær kjøring er bilbelte selvfølgelig på. Men under krevende kjøring så bruker jeg ikke bilbelte fordi jeg vil kunne vær fleksibel og meir «fri» for og følge med på tralla og veien.
Les også: For å slippe å høre på bilbeltealarmen hadde sjåføren benyttet en løs beltelås
- Håper at jobben vi gjør hjelper
- Vi sjekker jo beltebruk på de som vi kontrollerer på grensen, sier fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen ved Svinesund kontrollstasjon.
- Vi ser at beltebruk er blitt generelt bedre på tyngre kjøretøy, sier han.
- Hva tror du er grunnen til at flere yrkessjåfører bruker bilbelte?
- Jeg er usikker på hvorfor det er en bedring. Det kan være fordi yrkessjåførene vet at vi står der og kontrollerer, eller det kan være Statens vegvesen sitt hovedmål på trafikksikkerhet som ligger til grunn. Vi håper på det siste, og at den jobben vi gjør for trafikksikkerheten er avgjørende, sier Grotterød.
Kan "lure" kontrollørene
Kontrollørene i Statens vegvesen observerer at enkelte yrkessjåfører spenner fast setebeltet før de setter seg ned i setet. Den delen av beltet som egentlig skal være rundt hofta blir da liggende under rumpa.
Kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen sier at de ofte ser at den delen av beltet er helt «nedsittet».
- Vi ser dessverre ingen bedring i våre kontroller. Sjåfører uten setebelte ser vi flere ganger i uka, sier Rogneby.
Han forklarer at dette ikke er så lett å oppdage. Når sjåførene ser at det er kontroll legger de kjapt den øverste delen av beltet over hodet. Da ser det ut som beltet er i riktig bruk, men åpner de døren på bilen ser vi at sjåføren sitter på "hoftebeltet".
95 prosent er målet innen 2022
Statens vegvesen har satt som mål at 95 prosent av førere av tunge kjøretøy skal bruke bilbelte innen 2022. I 2019 var tallet 86,5 prosent, og da var ikke bussjåfører medregnet.
Visste du at?
Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter.
Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter.
Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter
Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen