23948sdkhjf

Har fått dieselmotor til å gå på hydrogen

Ved å konvertere vanlige dieselmotorer til hydrogenmotorer kan man nå 0-målet for CO2-utslipp raskere mener JCB.

Ifølge nettstedet Autocar sier JCB at de har modifisert deres Dieselmax 448 (firesylindret dieselmotor)  til å gå på hydrogen. Ikke bare er den CO2-fri, men har viktige fordeler i forhold til batterielektriske og hydrogencelle-løsninger, som begge er langt dyrere.

JCB, som allerede har vist en beltegraver med brenselcelle-løsning, mener teknologien kan ha et langt større bruksområde enn bare anleggsmaskiner.

Den nyutviklede motoren har blant annet nye stempler, lavere kompresjon og høytrykks common-rail, men skal matche ytelsene til dieselmotoren.

JCB skal utvikle motoren videre, men skal allerede ha bestemt seg for å sette den i produksjon iføgle Autocar.

I juli 2020 bestemte sjefen selv, Lord Anthony Bamford, at det skulle dannes en spesialistgruppe. Det var grunnet i økt bekymring over et forventet kommende tap av ekspertise på stempelmotorer og infrastruktur, og oppløsningen av en godt integrert forsyningskjede.

Opphav og kilder: Autocar / JCB

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094