Har fått dieselmotor til å gå på hydrogen
Ifølge nettstedet Autocar sier JCB at de har modifisert deres Dieselmax 448 (firesylindret dieselmotor) til å gå på hydrogen. Ikke bare er den CO2-fri, men har viktige fordeler i forhold til batterielektriske og hydrogencelle-løsninger, som begge er langt dyrere.
JCB, som allerede har vist en beltegraver med brenselcelle-løsning, mener teknologien kan ha et langt større bruksområde enn bare anleggsmaskiner.
Den nyutviklede motoren har blant annet nye stempler, lavere kompresjon og høytrykks common-rail, men skal matche ytelsene til dieselmotoren.
JCB skal utvikle motoren videre, men skal allerede ha bestemt seg for å sette den i produksjon iføgle Autocar.
I juli 2020 bestemte sjefen selv, Lord Anthony Bamford, at det skulle dannes en spesialistgruppe. Det var grunnet i økt bekymring over et forventet kommende tap av ekspertise på stempelmotorer og infrastruktur, og oppløsningen av en godt integrert forsyningskjede.
Opphav og kilder: Autocar / JCB