Nok et norsk internasjonalt selskap med rekord: Jotun
NÆRINGSLIV OG RESULTATER: Malings-giganten med det hjemmekjære navnet forteller om et meget trivelig første tertial 2021.
Spesielt skal det "dekorative segmentet" være en sterk bidragsyter til de gode tallene, og da spesielt i Midtøsten og Sørøst-Asia. Men samtlige forretningssegmenter rapporterer om salgsvekst i perioden.
Industrimaling blomstrer i Kina
Salget av industrimalinger viser god utvikling, der Kina skiller seg spesielt positivt ut. Videre viser salget av pulverlakker god vekst i alle regioner. Mens salget av skipsmalinger også har økt sammenliknet med i fjor, preges salgsutviklingen av lavere nybyggsaktivitet i Korea.
Gjennom pandemien har Jotun fokusert både på ansattes sikkerhet og å holde fabrikkene i drift. Periodevis nedstengte utsalgssteder har hatt påvirkning på salget i flere land, men sterk salgsvekst i første tertial vitner om forbedrede vilkår. Tilgang på enkelte råvarer har også vært en utfordring.
Venter prisøkninger
«Råvareprisene øker kraftig og vi kommer ikke utenom prisøkninger i tiden fremover. Begrenset tilgang på råvarer vil påvirke oss, og vi må være forberedt på lavere marginer, derfor blir vekst og god kostnadskontroll viktig fremover», skriver konsernsjef Morten Fon i dagens pressemelding.
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) |
T1 2021 |
T1 2020 |
Endring |
Driftsinntekter |
7 441 |
6 804 |
9 % |
Driftsresultat |
1 469 |
1 065 |
38 % |
Resultat før skatt |
1 407 |
892 |
58 % |
Opphav og kilder: Jotun pressemelding