23948sdkhjf

Miniekspress: - Vi velger 500-modellene, sier driftssjefen

Miniekspress skal bytte ut 50 til 60 biler i år, og har funnet den modellen som gir best utbytte.

FLÅTEDRIFT OG NYBIL:
- Vi ruller ut mange biler om dagen, og nå jeg har nettopp vært og hentet en ny gassbil, sier Kaj Gjerstad, drifts- og materiellsjef i Miniekspress-selskapene.

Gjerstad har vært driftsansvarlig i Miniekspress i 20 år, og har hatt litt ulike roller i selskapet ved siden av det. Så erfaringen er det ingen som kan si noe på. Han sitter på hovedkontoret til Miniekspress på Borgeskogen i Stokke og styrer alt av innkjøp. Som en del av Nor-log Gruppen har han med seg Ståle Gjerde i Suldal Transport på å sette opp anbudsrunder for nytt materiell til selskapene.

- Vi er en materiellgruppe, sier Gjerstad. I disse dager har vi også startet et nytt transportselskap, Nor-Log Transport. Alle nøkkelpersoner i det nye selskapet er ikke på plass, men også derfra vil det være medlemmer i materiellgruppen, sier Gjerstad (bildet).

Da Nor-Log Thermo nylig kjøpte 55 nye fiskevannsikre traller, var det Ståle Gjerde (Nor-log Gruppen/Suldal Transport), Kjell Didriksen (Nor-log Thermo), Dag Erik Eng (driftsansvarlig for Nor-Log Thermo og daglig leder i Nor-Log Transport), og Gjerstad som stod bak anbudet og innkjøpet.

- Hva er viktig for dere i anbudsrunder?

- Hoveddelen av flåtene våre er Volvo og Scania, men vi har noen Mercedes og noen MAN for å følge med på hva som skjer. Det som er viktig for oss er at bilene er driftssikre, har lite ståtid og at tilgangen til deler er bra i de områdene vi opererer, sier Gjerstad.

I Miniekspress kjøres det kun med Volvo og Scania på nord sør-trafikken fra Mo i Rana og nordover.

- Det er totalt 19 terminaler totalt i Nor-log Gruppen, og vi vokste ytterligere i forrige uke ved oppkjøp av Fafe Hauer. Lokasjon på verksteder og delelager er naturligvis viktig for oss i valg av leverandør. Vi skal ha minst mulig ståtid som ikke er planlagt, og da er tilgangen på disse tingene viktig, sier Gjerstad.

Miniekspress bytter biler relativt ofte. Alt fra 18 til 60 måneder. På 18 måneder er det kjørt 450000 kilometer på de bilene som går lengst. De ligger på rundt 310000 kilometer i året. Alle Nord-Norge-bilene går rundt 240000 km i året.

- Vi bytter biler på bakgrunn av kjørelengde og type kjøring, og vi rullerer også noe innad i bedriften, sier Gjerstad.

- Har bilene til Miniekspress dedikerte sjåfører eller går bilene i skift?

- Mye går på skift med to til tre sjåfører. Alle Nord-Norge-bilene går på skift med to mann, slik at de kjører fem-seks dager før de bytter. Det er de samme sjåførene som rullerer på bilene. En slik ordning har vi fått god effekt av, og vi forsøker å kjøre bilene så mye vi kan, sier Gjerstad.

- Er sjåførene med å bestemme noe ved kjøp av nye biler?

- Vi handler inn godt utstyrte biler, og det er likt uansett merke. De har forberedelse for kaffetrakter, tv, micro og de beste stolene og sengene på de bilene det kjøres overnatting på. Vi har et standard spekk i Nor-log Gruppen i henhold til type kjøring og hvor bilene skal gå, sier Gjerstad.

Skremmende lavt dieselforbruk

For snart to år siden handlet Miniekspress 22 Volvo FH500. Nå bytter de ut 12 av disse, og sjåfør Bjørn Georgsen er en av de som har fått den nye Volvo FH500 6X2 I-SAVE TC. Hans tidligere bil var en Volvo FH540 2018-modell.

- Det er en veldig god bil, den er retningsstabil og bruker skremmende lite diesel, sier Georgsen. Han er bosatt i Mo i Rana, som også er utgangspunkt for hans turer nordover.

Bilen er blant annet utstyr med adaptiv og I-see kartbasert cruisekontroll som leser topografien,  ACC med stop og start funksjon, kollisjonsvarsel, avstandsassistent og automatisk nødbrems.

- Jeg kjører med flåtestyringstjenesten Dynafleet fra Volvo Connect, og det gir meg svært gode muligheter til å kjøre så økonomisk og trygt som mulig. Jeg ligger på et snitt rundt 2,5 liter per mil, og det er veldig bra på de veien jeg kjører. Denne bilen har full kontroll på kjøringen, så alt jeg trenger å gjøre er å styre. Det blir en lettere arbeidshverdag, og jeg holder meg mer fokusert. Jeg vil kjøre billigst mulig og slå mine egne rekorder, og det får jeg mulighet til med denne bilen, sier Georgsen.

Han legger til at han gjerne skulle hatt dual-clutch, slik den gamle bilen hans hadde.

- Det skulle denne bilen absolutt hatt, slik at det ikke blir opphold i giringen og bilen holder bedre på farten i bakkene. Det er ikke noe problem å komme opp bakkene, men særlig på vinterstid så har dual-clutch vært topp å ha, avslutter Georgsen.

- Hvilken modell har dere i Miniekspress best erfaring med nå?

- Vi gikk fra 750, 650 og 540 og ned til 500, og har fått gode tall på det. Vi gir sjåførene en kjørebonus hver måned ut fra hvilken score de klarer å få til. Uavhengig av ruter de kjører. Vi har fått en veldig god effekt på det, blant annet med mykere og roligere kjørestil som gjør at sjåførene er mer avslappet og uthvilte. De sitter ikke og jager i trafikken, og vi får en gevinst i reduserte kostnader på dekk, vedlikehold, uhell og drivstoff, sier Gjerstad.

- Vi kjører utrolig mye med 500-modellene til Volvo og Scania, som vi har hatt gode erfaringer med. Nå kjører vi litt tester på 540 og 650 på både Volvo og Scania, men vi ser at vi kjører like bra med en 500 som med en 650. Det er spennende, sier Gjerstad.

- Vi bytter som sagt 12 Volvo trekkvogner nå som vi har kjørt med i rundt 21 måneder. De skulle vært byttet ved 18 måneder, men på grunn av forsinkelser i produksjonen av den nye bilen så valgte vi å vente på den nye generasjonen Volvo, sier Gjerstad.

- Vi kjenner godt til FH500 og den har vært overraskende bra. Vi har vært veldig kritiske tidligere på grunn av drivstofforbruket, men disse nye har fungert bra. Etter at vi har programmert bilen etter våre ønsker så er sjåførene våre også godt fornøyd. Vi slipper opp litt på giring og hastighet, slik at de kan kjøre bilen bedre og ha muligheten til å rulle.

Miniekspress har sjåfører som kjører svært økonomisk, både på langtransport og distribusjon. De har lært seg å kjøre bilen, og det blir økonomisk.

- Det er altså 500 som er den bilen som dere går for?

- Ja, 500-modellen hos både Volvo og Scania er vi veldig fornøyd med. Det er de vi kommer til å bruke på det meste av kjøringen vår. På modulvogntogene vurderer vi 650 og tester det nå. Der er det litt forskjell på merkene, så vi jobber en del med å tilpasse og bygge det som passer oss best, sier Gjerstad.

Tester ut gassbiler

I dag har miniekspress fem Volvo 460 LNG-biler. De går ut fra terminalen i Stokke, og stort sett i Vestfold og Telemark. Så langt er erfaringene bra.

- Disse bilene er dyre å kjøpe inn. Hvordan blir regnestykket?

- Ja, de er veldig dyre. Det blir spennende å se hvordan regnestykket blir til slutt. Nå må vi ha dem en periode først for å se. Innkjøp er dyrt, men driften med dagens dieselpris begynner å jevne seg ut litt. Annenhåndsverdien på bilene er også viktig i totalregnskapet, men hva verdien på disse bilene er om tre fire år vet vi ikke, sier Gjerstad.

NYBIL: En av de nye Volvo FH 460 6x2 med LNG-motor. Aggregatet får strøm fra en hydraulisk drevet generator. Dette gir strøm til aggregat på både bil og henger, via eget strømuttak bak på bilen. Det er med andre ord ingen behov for diesel.

Nor-log Gruppen har som mål å kjøpe 30 gassbiler. Ti stykker til Miniekspress, og Gjerstad ser ingen utfordringer med å ha de på veien.

- Vi ønsker å gå foran i arbeidet med klimanøytrale transportløsninger

- Det er kostnadsbiten som er den største faktoren her, og det er vanskelig å få dette igjen hos kundene. Nå åpner det for bomfritak for gassbiler, og det vil hjelpe på kostnadene. Det er viktig at regjeringen legger til rette for å stimulere til økt bruk av klimanøytral teknologi som biogass. De må være med å kompensere for at vi skal få mer utbredt bruk og dermed større miljøgevinst, sier Gjerstad.

Nå venter de også på utbygging av tankstasjoner på hovedstrekningen mellom de største byene i Sør-Norge for å kunne kjøre optimalt mellom blant annet Trondheim og Stavanger. De kommer til å sette inn gassbiler på de lengre strekningene med en gang det er mulig. Det er på disse strekningene klimagevinsten er størst.

- Til Trondheim kommer vi ikke, for det er for langt mellom stasjonene. Vi kan komme oss til Stavanger, men vi kommer oss ikke hjem. Inntil leverandørene bygger større tanker på bilene, så har vi sagt at vår rekkevidde er 500 kilometer på gassbilene, sier Gjerstad.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.04