Arvid Gjerde fikk kontrakten: 8,5 km nytt rekkverk
Fire entreprenører leverte tilbod, og det var Arvid Gjerde AS som fikk kontrakten.
Her er de fire tilbudene, ekskl. mva:
Arvid Gjerde AS: 7.264.322,61
Autovernmontasje AS: 8.975.420,00
Mesta AS: 9.712.523,32
SVB Veisikring AS: 10.875.006,00
Ferdige til jul
På grunn av karenstid og regler om klagefrist kan ikke jobben starte før 4. august.
– Men derfra går det fort. Alt skal være ferdig innen 1. desember, og Statens vegvesen krever i kontrakten at 75 prosent av arbeidane skal gjøres innen 15. oktober.
Dette er strekningene
Nye rekkverk på E39 i denne omgang vil bli satt opp frå Rød i Sveio (Sunnhordland) og sørover til fylkesgrensa mot Rogaland. I tillegg kommer strekningen Våg-Grinde i Tysvær kommune i Nord-Rogaland.
På Riksveg 13 er det strekningen fra Botna bru til Håra i Ullensvang kommune som får nytt rekkverk.
Våg – Grinde er den tyngst trafikkerte strekningen av disse tre. Her er det 9100 kjøretøy i døgnet.
Fra Rød i Sveio og sørover til fylkesgrensa mot Rogaland varierer ÅDTen fra 4000 til 6500. Langs Røldalsvannet på Riksveg i 13 i Ullensvang er trafikkmengden på 400 kjøretøy per døgn.
Stup
Mesteparten av jobben er å skifte ut eksisterande stålrekkverk. Det er gammelt og holder ikkee mål i forhold til dagens krav. Gamle trestolper gjør at rekkverket er svakt, og flere steder er det for kort i forhold til dagens retningslinjer. Enkelte steder må det brukes betongrekkverk fordi det det er stup utfor vegkanten.
Flere steder langs E39 ligger gang- og sykkelveien helt i kant med kjørebanen. Her skal eksisterende dobbelt rekkverk eller midtrekkverk erstattes.
Det blir flere hundre meter plasstøpt betongrekkverk langs Riksveg 13, der veien flere steder ligger med stup mot Røldalsvatnet.
– Det finst ingen tommelfingerregel på kor lang levetid eit rekkverk har. Men vi ser at det er mykje gammalt rekkverk langs vegane våre. Inspeksjon er gjennomført og vi ser dette som ei prioritert oppgåve i åra som kjem. Det handlar om å sikra trafikktryggleiken for dei reisande til ei kvar tid, samstundes som vi får mest mogleg igjen for vedlikehaldsmidlane, seier byggeleder Einar Stange i vegvesenet.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen