Lastebilkartellet og erstatninger: Fortsatt lettvinte penger å hente - kanskje
TRANSPORTKRIMINALITET: Tungt.no har i en rekke artikler omtalt kartellet mellom europeiske lastebilprodusenter som førte til enorme bøter fra EU.
Kartellvirksomheten pågikk fra 1997 til 2011, med antatt ettervirkninger også i 2012 og 2013, som gjorde at EU i 2016 og 2017 utstedte enorme bøter til lastebilprodusentene.
Men dette utløser kanskje også erstatningsplikt. Skadevirkningene av kartellet skal være for høye priser på lastebiler i perioden det pågikk - samt forsinkelser i utvikling av ny teknologi.
Har du betalt 64.000 kroner for mye per bil?
Det er først og fremst for høye priser som utøser mulig erstatningsrett til bileiere som kjøpte nye lastebiler i denne perioden - og det er jo temmelig mange.
Det engelske advokatfirmaet Hausfeld &Co LLP anslår i et brev til Tungt at overprisingen per bil til kan ha vært ca. 8 prosent. Basert på en bilpris på 800.000 kroner, kan man ha betalt 64.000 kroner for mye per bil, pluss renter, og som man kan be om erstatning for.
I Norge er det solgt 3-4000 biler i året, så tar vi et konservativt estimat over de 14 årene og pris per bil, har norske lastebileiere tilgode over en halv milliard kroner.
Men å hente inn de pengene er ikke bare for hver enkelt bileier å sende faktura.
Koster ingenting med massesøksmål, hevdes det
En lang rekke skarpskodde juridiske hjerner har gått løs på forskjellige modeller av massesøksmål. Fellesnevneren er som regel at "det ikke koster noe" for bileieren å melde seg på søksmålet - bortsett fra tiden det tar å samle dokumentasjon.
Tungt har tidligere omtalt Truck Refunds. Engelske Hausfeld som har hevnvendt seg til oss denne gangen, er også den instansen Norges Lastebileier-Forbund tidligere har anbefalt sine medlemmer.
Men tiden går. De siste omdreiningene i saken er etter det vi får opplyst en dom i Amsterdam lagmannsrett 12. mai. Denne baner vei for at det kan bli erstatningsyrebetalinger - selv om det fortsatt er en vei å gå.
"Siste frist" for å bli med ila juni
Det andre viktige punktet er at siste frist for å melde seg på i erstatningsracet nå er i ferd med å ebbe ut. Skal vi tro Hausfeld, er det en "rimelig femårsfrist" som utløper nå ganske snart.
Ifølge Hausfeld har de siste årene titusenvis av transportselskaper over hele Europa meldt seg på søksmålet mot lastebilprodusenter. Likevel ser det ut til at minst halvparten av lastebileiere, hovedsakelig små bedrifter, ikke har gjort noe så langt.
Heli Pihelgas, som henvender seg til Tungt på vegne av Hausfeld, mener likevel at gruppesøksmål er en enkel og greit mulighet til å stå for rettighetene sine og inviterer alle involverte selskaper til å deltai dette. Til midten av juni er det fortsatt mulig å melde seg på, da søksfristen sannsynligvis vil utløpe i juli. Du finner Hausfeld her.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Hausfeld