23948sdkhjf

Volvo oppdaterer Hybriden og lanserer to nye

Volvos hybrid-teknologi blir oppdatert og tilbys i 25, 30 og 35-tonner.

Ved bruk av en helt ny basemaskin, som i seg selv gir en 10 % forbedring i drivstoffeffektiviteten i forhold til modellen den erstatter, har Volvo CE introdusert tre nye hybridgravere som skal tilby ytterligere forbedringer i drivstoffeffektiviteten på opptil 17 % sammenlignet med konvensjonelle maskiner.

350, 300 og 250

Den nye serien kommer i form av en forbedret 30-tonns EC300E Hybrid gravemaskin, og introduksjonen av teknologien i to nye maskiner – 25-tonneren EC250E Hybrid og 35-tonneren EC350E Hybrid.

- EC300El Hybrid kommer i oktober etter hva jeg har av info akkurat nå, forteler produktsjef for Volvo-graverne Frode Andersen.

De to nykommerne skal være klare for det norske markedet i Q1 2022.

Nye Volvo EC300E Hybrid:

  • 10 % forbedring av drivstoffeffektiviteten takket være et intelligent elektro-hydraulisk system og en ny D8M Volvo-motor – som reduserer turtallet fra 1800 til 1600, samtidig som at den gir en 5 % effektøkning.
  • En 700 kg tyngre motvekt gir større stabilitet og en 5 % økning i løftekapasiteten på tvers av beltene.
  • Nye prioriteringsfunksjoner – som lar maskinførere prioritere en funksjon, Bom/Sving og Bom/ Belting, i forhold til hverandre.
  • Ny justerbar hastighetskontroll for bomsenk-funksjonen – ideell for presisjonsarbeider.
  • Forbedret responstid – takket være elektriske manøverspaker og helelektriske beltepedaler.

Lagrer energi fra bomsenking

Alle de tre maskinene bruker Volvo's nye hydrauliske hybridteknologi som høster "gratis" energi som genereres ved senking av bommen. Bomsenk-bevegelsene lader en hydraulikkakkumulator, som deretter lagrer og leverer energi, som ved behov, er med på å drive den hydrauliske hjelpemotoren – som videre hjelper til med å drive hovedmotorsystemet. 

Opphav og kilder: Volvo Construction Equipment

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11