SR Group: Dette mener veteranen Bjørn Røstad om 500-bilene
MOTORDEBATT:
Daglig leder og grunnlegger av SR Group, Bjørn Røstad, gir tommel opp for de nye motorene fra Scania og Volvo. - Det er ingen grunn til å gå over 600, sier han.
Dermed er Røstad langt på vei enig med Kaj Gjerstad i Miniekspress, som tungt.no skrev om tidligere. Den artikkelen resulterte i motor-debatt i kommentarfeltene. Som disse (flere kommentarer lenger ned):
- "Med riktig utveksling og fornuftige sjåfører, så er det penger å spare i alle ledd."
- "Jeg gikk fra Scania 650, over til Volvo 540, og ned til Scania 500. Jeg merker forskjell fra 650 til 500, men er virkelig imponert over 500. Med fult lass opp Vegsetbakken på E6 ved Snåsa var det kun 8 km/t forskjell fra 650 og ned til 500. Dieselforbruket er også en del lavere, men får gjort akkurat samme jobben med 500 motoren som jeg gjorde med 650."
- "Jeg er imponert over Nor-log / Suldal / Miniekspressen som har klart å få med sjåførene positivt i denne prosessen. Tror det er stor sannsynlighet for at de vil lykkes bra med 500hk TC når de har sjåførene med på laget. Respekt!"
Men på øst-vest må man ha litt mer å gå på...
Bjørn Røstad har vært i transportbransjen i mange år, og startet SR Group i 1983. I dag omsetter konsernet for rundt 600 millioner kroner. Han elsker bil, og har sett og kjørt nok til å kunne gi meget kvalifiserte meninger rundt valg av modell.
- Hos oss er det stort sett kun Volvo og Scania. De to merkene er ganske likestilt nå, og de nye 500-motorene er fantastiske. Det er godt moment, og de holder lenge. Brukes bilen og instrumentene riktig så går bilen meget godt økonomisk, sier Røstad.
Han legger til at skal de kunne beholde gode sjåfører i staben sin, så må de få utstyr som fungerer. Derfor må de som kjører transport øst-vest ha noe mer å gå på.
- På de strekningene går vi opp til 580, men vi har ikke noe behov for å gå over 600, sier Røstad.
- Noen påstår at 620 og 750 går billigere. Vi hadde en 750 som vi overtok fra noen som gikk konkurs, og jeg forstår godt hvorfor vedkommende gikk konkurs. Den bruker halvannen liter mer på mila. Men det kan være at noen sjåfører klarer å kjøre den økonomisk, men vi klarer det ikke med den transporten vi gjør, sier Røstad.
SR Group har i dag over 100 biler i flåten sin, og hver bil byttes ut etter fem år.
Bjørn Røstad har lang fartstid som sjåfør og bileier. Arkivfoto: Frode Tellevik
Dette kom frem i kommentarfeltene
Etter artikkelen "- Vi velger 500-modellene, sier driftssjefen", manglet det ikke på kommentarer på facebook. Her er noen av dem samlet (kommentarene er ikke redigert):
- "Jeg kjører en 500 isave og er fornøyd med den. Litt seig i bakker men den har max dreiemoment nesten på tomgang, 900 omdreininger, bruker ca 1 liter mindre på mila I forhold til scaniaen jeg hadde før."
- "Klart 500 går bra i mye type transport. Diesel forbruk helt sikkert riktig. Men er da en del negative sider også. i-save f.eks er helt grusomt å ligge bak (u-gjevt og jævlig) jeg med tømmer-bil vil gjerne ha 90 føre bakken.. fortest mulig opp en bakke har alltid og vil alltid være billigst. I skauen går det dårlig med liten motor. Ganske enkelt fordi man ikke har power nok til og få opp noe fart føre det verste partiet, dermed får du stopp i bakken. Da sliter man. Men som sagt enig at en 500 går fint med gods-kjøring (foretrekker selv ikke noe mindre en 650 )"
- "Vet om en som regna på Scania 500/540 vs 660. Han kunne spare bedriften for ganske mye, i lavere drivstofforbruk og tidsforbruk. Da i forhold til at det er kontinuerlig 50tonn på bilen."
- "I Norge er det fjell og daler, og da går en større motor billigere, og kjappere."
- "Det er ikke så enkelt å sammenligne bilene egentlig. Noen går med 60 tonn og noen kjører lette lass. Men det er ikke å stikke under en stol at vi har meget fine tall på 500 TC. Ikke går disse noe mye dårligere en 540’ene vi har. Da vi byttet containerbilen vår som var en R580 med en Volvo 500 TC gikk dieselforbruket ned med nesten 1 liter pr.mil. Det skal sies at R580’en var en 2015 mod, så om vi har kjøpt en 580 i dag har nok den gått billigere en den vi hadde."
- "Alle har nok en egen formening om forbruk konta hestekrefter. Mye påvirker sjåføren også. Jeg mener en 500 er stor nok på 50 tonn."
- "Billig billig men må betale/bestikke sjåførane for å kjøre dei. Kan aldri forstå sjåførane blir mindre stressa å utkvilte med litan motor på norske veia"
Opphav og kilder: Tungt.no