Bygger gang- og sykkelvei gjennom nedlagt tunnel i Bergen
Kronstadtunnelen er en 450 meter lang gammel jernbanetunnel som Veidekke skal utvide og utføre vann- og frostsikring i samt bygge et ekstra utgangsløp gjennom fjell og løsmasser. Sykkelveien bygges videre i en 350 meters dagsone som følger den tidligere jernbanetraseen. Parallelt med etableringen av sykkelveien skal det legges ny vannledning gjennom traseen, opplyser Veidekke, som også skal også bygge uttrekkspor for Bane NOR ved Møllendal i en 100 meter lang kulvert og en 70 meter lang bergtunnel. Det nye uttrekksporet kommer som erstatning for dagens trase som blir den nye gang- og sykkelveien. Drevelin-bygget og den gamle broen skal rives, og stein skal gjenbrukes i portalen ved Møllendal gravplass.
Byggetid på 19 måneder
Distriktsleder Erlend Bygnes i Veidekke Bygg Bergen synes det er svært gledelig at selskapet nå får være med på å bygge mer grønn infrastruktur på en bærekraftig måte, og at de er stolte over at de for niende gang har vunnet konkurransen om et stort og viktig oppdrag for Bybanen Utbygging.
– Dette er en krevende multidisiplin jobb som passer oss i veldig bra. Å vinne denne kontrakten viser at vår strategi om å satse på miljø og å ha egne lokalt ansatte fagarbeidere og ingeniører er riktig og ønsket av våre kunder, sier Bygnes.
Oppstart av byggearbeidene er planlagt allerede nå i juni med ferdigstillelse etter beregnet byggetid på 19 måneder.
Opphav og kilder: Veidekke