Plassmester: Se bildene av det nye DAF-interiøret
NYE REGLER: Etter at Europakommisjonen innførte nytt regelverk om vekt og mål som har som skal redusere utslippsreduksjon og øke sikkerheten, er DAF er den første av produsentene som innfører en ny generasjon lastebiler.
Og vi snakker ikke bare ny XF! Neste bokstav i alfabetet er G... Og G+.
I tillegg til den forlengede fronten på 160 mm, har begge de nye modellene 330 mm ekstra lengde bak i førerhuset, som gir god plass til å jobbe, bo og sove. Førerhuset til XG og XGpluss er 120 mm høyere enn førerhuset til den nye XF-generasjonen. Det delvis flate gulvet gir den best mulige kombinasjonen av enkel adkomst med bare tre trinn og en god seteplassering for utmerket oversikt.
DAF XG har en ståhøyde på ikke mindre enn 2025–2075 mm. Dermed har vi god grunn til å tro at nye XG+ utkonkurrerer alle andre biler på markedet når det kommer til innvendig plass. Takhøyden har blitt enda høyere og gir en ståhøyde på opptil 2200 mm.
XG+ er DAFs toppmodell med det som jo bør bli vesentlig bedre bokomfort med mye plass, kombinert med det som nå antageliger bransjeledende aerodynamikk.
Største motor på 530 hk yter nå 2550 Nm i alle lavere gir og 2700 Nm i høyeste gir. Den nye generasjonen med HE40-turboladere forbedrer luftstyringen og styrker DAFs ytelse innen turtallsreduksjon med et maksimalt dreiemoment ved 900 o/min selv for PACCAR MX-13-motoren med 390 kW / 530 hk. I tillegg leverer motorbremsen opptil 20 prosent høyere dreiemoment ved lave turtall, som antagelig også er en ny bransjestandard.
Opphav og kilder: DAF pressepakke