Toyota oppgraderer populær skyvemast
Til lanseringen har produsenten valgt å bruke den gamle og velbrukte frasen om at de nye truckene «løfter standarden til nye høyder» både hva gjelder sikkerhet, energieffektivitet og ergonomi.
Skyvemastruckene har en historie som spenner over flere tiår og de ble opprinnelig utviklet av den svenske truckprodusenten BT som blant annet var kjent for sitt fokus på ergonomi og komfort. Blant mange innovasjoner kan blant annet nevnes den spesielle tiltbare kabinen som ble presentert på konseptmodellen ErgoRex i 1992 og som raskt ble innført som en del av skyvemastprogrammet. Som mange vet ble BT kjøpt av Toyota i år 2000 og fem år senere ble gaffeltruckvirksomheten i Toyota Industries Corp. og BT Industries slått sammen i det nye selskapet Toyota Material Handling. I henhold til Toyotafilosofien har truckene senere blitt kontinuerlig forbedret. I 2016 forsvant BT-logoen fra truckene, men BT ble beholdt i modellbenevnelsene.
Ny kontrollenhet med berøringsskjerm
Dagens generasjon av BT Reflex ble sist oppgradert i 2017. Blant de mange nyhetene den gang var en ny mastkonstruksjon med økt stabilitet som økte løftehøyden opp til 13 meter.
Flere av nyhetene denne gang finner man til høyre for truckføreren. I tilknytning til en ny kontrollenhet for enten minispaker eller multifunksjonsspak (joystick) står en stor fargeberøringsskjerm som hevdes å gi en enda bedre intuitiv kontroll og ikke minst interaktivitet.
Den nye skjermen viser klart og tydelig all viktig informasjon og et nytt brukergrensesnitt skal bidra til å stille inn egne førerparametre langt enklere enn tidligere. Den viser også nødvendig lastinformasjon, men det separate displayet som tidligere viste slike data er likevel blitt beholdt. Sort/hvitt-monitoren for kameraet er nå byttet ut med en i farger.
På komfortsiden kan det nevnes at BT Reflex vil kunne bli levert med et luftavfjæret sete og at gulvhøyden på førerplassen enkelt kan justeres med en knapp. Den konvensjonelle radio/CD-installasjonen er blitt erstattet med en langt mer tidsriktig løsning med en høyttalerrekke i førervernet som truckføreren kan benytte til sin smarttelefon ved hjelp av Bluetooth.
I tilknytning til den nye kontrollenheten for enten minispaker eller multifunksjonsspak (joystick) står en stor fargeberøringsskjerm som hevdes å gi en enda bedre intuitiv kontroll og ikke minst interaktivitet. Foto: Toyota Material Handling
Opp til 620 Ah
Til BT Reflex tilbys ulike energipakker bestående av batterier og ladere som er basert på Toyotas egne modulære litium-ionbatteriløsninger. De to minste, på henholdsvis 300 og 420 Ah, er på samme størrelse som blir tilbudt på dagens modell. Produktsjef Bjørn Fjelnseth i Toyota Material Handling Norway AS opplyser til tungt.no at den nye modellen i tillegg vil bli tilbudt med en batteripakke på 620 Ah. Produsenten opplyser i en pressemelding at gode laderutiner kan gjøre det mulig for de nye skyvemasttruckene å jobbe døgnet rundt, selv med den minste energipakken.
Alle skyvemastruckene til Toyota er oppkoblet via et fabrikkmontert og integrert telematikksystem og kan enkelt kobles til flåtestyringssystemet I_Site. Også her skal brukergrensesnittet ha blitt forbedret, inkludert I_Site-funksjoner som Smart Access slik at bare autoriserte førere kan starte maskinen, men også med daglige tilsynskontroller for å sikre at en automatisk kontroll utføres av føreren før hvert skift.
R-, E- og O-serien først ut
Ifølge Bjørn Fjelnsetn er det E-serien med den tiltbare førerplassen som er mest populær blant norske brukere. Det er også en av modellene som når først blir lansert i ny utgave sammen med R-serien med høy ytelse. Begge disse seriene tilbys med løftekapasiteter fra 1,4 til 2,5 tonn og har en løftehøyde opp til 13 meter.
Også O-serien (under) lanseres nå. Den har en løftekapasitet på 1,6 tonn og løftehøyde opp til 7,5 meter og skiller seg ut med sine store hjul og høyere bakkeklaring som gjør at den også kan benyttes utendørs.
Senere på året vil også BT Reflex bli lansert i en ny frysehusutførelse med en kabin som blant annet vil få langt større glassflater som skal gi betydelig bedre sikt. Også N-serien med sitt smale chassis vil lansert senere i år. Den tilbys i dag med løftekapasiteter fra 1,2 til 1,6 tonn og har løftehøyder opp til 8,5 meter.
Fjelnseth forventer at de første truckene vil bli overlevert kunder i løpet av oktober/november og at prisene nesten er uendret fra dagens modell.
– Med de nye oppdateringene og fordelene de gir kundene våre, synes vi at en prisjustering på 1,5 prosent er akseptabelt, sier han.
Opphav og kilder: Toyota Material Handling, Logistikk & Ledelse