Vant over 3 andre: Tar over vinterdriften på Oslo Lufthavn
- Det var tre selskap som deltok i konkurransen. Veidekke, Mesta og Vaktmesterkompaniet. Her trakk altså Mesta det lengste strået med beste tilbud i kombinasjonen mellom kvalitet og pris, opplyser Nora Hoberg Prestaasen, kommunikasjonsansvarlig på Oslo lufthavn
Mesta er dermed tildelt kontrakten om å drive deler av vintervedlikeholdet på Oslo lufthavn. Kontrakten har en kontraktsverdi på ca. 320 MNOK og har en varighet på 8 år med opsjoner.
Veidekke har hatt oppdraget på OSL i 12 år. I perioden fra 2003-2008 var Mesta inne og i årene fra oppstart fra 1998 – 2003 var Skanska leverandør.
- Oppdraget fordrer høy kvalitet på leveransene. Det krever at et tresifret antall mannskap, samt moderne maskiner er klare i beredskap 24/7 fra midten av oktober til midten av april, sier Kristin Folge konserndirektør Drift og vedlikehold i Mesta.
På Oslo lufthavn er det store arealer innenfor flyplassgjerdet som er opparbeidet til flyoppstillingsplasser, internveier og andre arealer for parkering av maskiner og utstyr. Leveransen i denne kontrakten omfatter vinterdrift på disse områdene, samt på sentralområdet. Arbeidene omfatter blant annet snørydding, opplasting og bortkjøring av snø.
Skalering, kvalitet og miljø
I tillegg til hovedleveransen er det lagt inn en opsjon for brøyting på vestsiden av flyplassen og mulighet for skalering av driften.
- Det siste er en erfaring fra Covid19-perioden der Avinor har erkjent at avtalene i større grad må kunne skaleres både opp og ned, forklarer direktør for flysidedrift, Ole Petter Storstad.
Opphav og kilder: Avinor / Mesta