Utbyggingsdirektør taler MEF midt i mot: – Kontraktene sikrer norsk deltakelse
Han bruker E39 Ålesund-Molde som eksempel på hvordan Vegvesenet deler opp store vegprosjekter i mindre kontrakter.
Det 75 kilometer lange vegprosjektet mellom de to byene i Møre og Romsdal skal krysse Romsdalsfjorden i en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel og over en to kilometer lang hengebru. I tillegg skal det bygge flere ett-løpstunneler med bredt midtfelt, og to og tre felts veg med midtdeler. Prosjektet er kostnadsberegnet til 24,3 milliarder (2020 kroner)
20-25 kontrakter
– Prosjektet har fem delstrekninger. Vi vil dele arbeidet inn i 20-25 kontrakter fra noen titalls millioner kroner for noe av det forberedende arbeidet, til tre-fire milliarder kroner på fjordkryssingen, sier Davik i en pressemelding.
Vegvesenet arrangerer leverandør konferanse på Teams neste mandag. Mandag hadde mer enn 50 entreprenører meldt seg på arrangementet.
– Ålesund-Molde er et godt eksempel på kontraktstrategien til Statens vegvesen. Det viser hvordan vi vil jobbe for å sikre god konkurranse for våre store vegprosjekter som ligger inne i NTP, sier Davik.
Kun tre utenlandske
Men hva med Vegvesenets store OPS-prosjekter som Sotra og Hålogaland?
– Det er riktig at vi har tre utenlandske entreprenører som er med i innspurten på Sotra-sambandet. Prosjektet er meget spesielt med hensyn til konstruksjoner og kompleksitet. Dermed er det kun utenlandske aktører som meldt seg. Samtidig samarbeider de tre entreprenørene med flere norske underleverandører, sier Davik.
– Skanska bygde OPS-prosjektet Rv3/25 Løten-Elverum. Vegprosjektet åpnet i juli 2020, tre måneder tidligere enn planlagt, og 1,5 milliarder kroner rimeligere enn planlagt. Jeg tror også det ligger til rette for god norsk konkurranse på Hålogalandsveien, sier Davik.